Onderzoeknieuws

1061 resultaten

28 juni 2018

Summer Student Volunteers Wanted: Multidisciplinary HumTechLab for Rohingya crisis

TU Delft DUWIND wins bid for hosting EAWE Torque2020 Conference

On Tuesday the 19th of June 2018, at the European Academy of Wind Energy’s Board meeting, TU Delft was awarded the right to host the prestigious EAWE Torque conference in 2020. The conference will be held between the 28th and 30th May 2020 and will coincide with the International Small Wind Turbine Competition hosted annually at TU Delft.

Podiumplek voor Solar Boat Team

Een accubrand en een scheur in de romp: niets lijkt het Solar Boat Team van het erepodium te kunnen houden. Het TU Delft Solar Boat Team heeft afgelopen weekend in Purmerend een tweede plek behaald tijdens de tweede zonnebootrace van de Solar Sport One competitie. Het team is extra blij met dit resultaat omdat het de afgelopen weken veel pech heeft gehad.

Team Trident in de Ingenieur

21 juni 2018

Bodem onder West-Antarctica stijgt veel sneller dan verwacht

Onderzoekers hebben ontdekt dat het bodemgesteente onder de West-Antarctische ijskap een stuk sneller stijgt dan verwacht, wat zou betekenen dat de aarde heel anders is opgebouwd dan voorheen werd aangenomen. Deze ontdekking heeft belangrijke gevolgen voor ons inzicht in de effecten van klimaatverandering in Antarctica. Een team van onderzoekers afkomstig van tien universiteiten, waaronder de TU Delft, publiceert zijn bevindingen op 22 juni in Science.

21 juni 2018

Foto-impressie Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018: ‘battle of the container handlers’

Gerwin Smit op NPO Radio 1

20 juni 2018

3mE flink in de prijzen bij BioDate 2018 van Delft Bioengineering Institute

Het aantal gehonoreerde BioDate-projecten van het Delft Bioengineering Institute toont wederom aan dat 3mE-onderzoekers graag samenwerken met andere disciplines. Bij acht van de vijftien gehonoreerde voorstellen voor interdisciplinaire afstudeerprojecten zijn onze onderzoekers betrokken

20 juni 2018

BME leidt onderzoek voor patiënten die na een beroerte evenwichtsproblemen ervaren

De afdeling BioMechanical Engineering is samen met het Radboudumc en twee industriepartners Motekforce Link BV en 2M Engineering het unieke onderzoek ‘Kleine evenwichtsproblemen na een lichte beroerte’ gestart.

19 juni 2018

Arthur Vrijdag op Nu.nl (video)

19 juni 2018

Peter Palensky nieuwe hoofdredacteur van het IEEE-tijdschrift voor Industriële Elektronica voor 2019-2021

15 juni 2018

Start test in living lab: waterstofgas als alternatief voor aardgas

Geen aardgas meer binnen de bebouwde omgeving, maar groen waterstofgas. Of dat een praktisch bruikbare oplossing is, wordt met medewerking van netwerkbedrijven Alliander, Enexis Groep en Stedin onderzocht bij The Green Village.

14 juni 2018

Towards a sensible digital society

Wiskunde, elektrotechniek en informatica staan aan de basis van onze moderne technologie en daarmee aan de basis van oplossingen voor de grote uitdagingen van deze eeuw. Dat schept mogelijkheden, maar ook verantwoordelijkheden. “We moeten ons er als ingenieurs rekenschap van geven dat de digitale samenleving niet alleen maar zegeningen met zich meebrengt,” aldus professor John Schmitz, decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Op 15 juni geeft hij zijn intreerede.

Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde: ‘battle of the container handlers’

De Rotterdamse haven groeit, de ruimte wordt duurder en daarom is het steeds belangrijker om containers op een precieze, snelle en efficiënte manier te verplaatsen en te stallen. Dat gebeurt met zogeheten container handlers, een soort hijskranen. En daar valt nog heel wat aan te innoveren, zoals studenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft binnenkort laten zien.

Peter Steeneken in Trouw