Onderzoeknieuws

07 juni 2018

Peter Steeneken in Delta

06 juni 2018

Als sardientjes in een festivalblik

Hoe beweegt een evenementenmassa zich voort, wanneer komen mensen tot stilstand en hoe zorg je ervoor dat de veiligheid niet in het gedrang komt? Op TU Delft wordt op 5 en 6 juni een grootschalig experiment uitgevoerd om het gedrag van voetgangers tijdens drukke evenementen zo goed mogelijk in beeld te krijgen.

Faculteit 3mE staat binnenkort bol van inspirerende prototypes en ontwerpen

Voor de eerste keer treedt faculteit 3mE op als gastheer bij het uitzonderlijke internationale congres op het gebied van her configureerbare mechanismen en robots; de Reconfigurable Mechanisms Conference (ReMAR). Van 20 tot en met 22 juni komen wetenschappers en ingenieurs van over de hele wereld die actief zijn op het gebied van het ontwerpen van mechanismen naar faculteit 3mE en tonen hun theorieën, prototypes en ontwerpen.

Amir Zadpoor ontvangt Vidi

NWO kende deze maand aan vijf onderzoekers van de TU Delft een Vidi-beurs toe van 800.000 euro. Binnen de faculteit 3mE ontving Amir Zadpoor, professor Biomaterials & Tissue Biomechanics bij de afdeling BioMechanical Engineering de honorering

05 juni 2018

SEAD – Entrepreneurship Training

Starting the 21st of May Delft University of Technology (TU Delft) provided a training to lecturers of various Rwanda knowledge institutes on entrepreneurship focusing on the 10 step Valorisation Canvas. The training was provided by Frederieke Muijs (Valorisation Centre) and Ellen van Andel (Delft Centre for Entrepreneurship) and requested by the SEAD project aimed at strengthening capacity to achieve sustainable food security in Rwanda, funded by Nuffic. A week filled with various activities ranging from practicing using tools like the Business Model Canvas to receiving guest lectures from entrepreneurs in Rwanda.

04 juni 2018

TU Delft en Ripple gaan samenwerken om innovatie in blockchains & cryptovaluta te versnellen

Delft – 4 juni 2018 Vandaag maakte de Technische Universiteit Delft bekend te zullen deelnemen aan het University Blockchain Research Initiative, een nieuw programma dat door Ripple in het leven is groepen ter ondersteuning van academisch onderzoek, technische ontwikkeling en innovatie op het gebied van blockchains, cryptovaluta en digitale betalingen.

04 juni 2018

Succesvolle start TU Delft Urban Energy Platform; aan de slag met de research agenda

Op 30 mei organiseerde het TU Delft Urban Energy Platform het symposium Urban Energy Innovation. Het realiseren van een klimaat-neutrale gebouwde omgeving is een grote uitdaging. Op dit symposium is besproken welk onderzoek en innovatie hiervoor nodig is. De mooie Mekelzaal was volledig gevuld met 150 in- en externe experts.

Windmolens in de mist

Het was zo’n mooi plan: met ongeveer zestig studenten en medewerkers op een boot naar het windmolenpark voor de kust van Noordwijk, waar het merendeel van de energie op de campus wordt opgewekt. Maar het liep anders.

ECORUNNER presenteert nieuwe waterstofauto

Het Eco-Runner Team van de TU Delft presenteert donderdagavond 31 mei op de campus van de universiteit een nieuwe extreem zuinige auto die met een liter waterstof 5000 km kan rijden. Met deze wagen doet het team in juli mee aan de Shell Eco-marathon, een internationale wedstrijd waarin de meest efficiënte voertuigen het tegen elkaar opnemen.

Geen grotere schades in Europa door overstromingen in de afgelopen 150 jaar

Men voorspelt in het algemeen dat door het opwarmende klimaat extreme hydrologische gebeurtenissen in Europa vaker zullen voorkomen en meer schade zullen aanrichten. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University (Houston) hebben nu echter aangetoond dat in de afgelopen 150 jaar, na correctie voor economische en demografische veranderingen, financiële verliezen en dodelijke slachtoffers door overstromingen niet zijn toegenomen. Ze publiceren hun bevindingen in Nature Communications.

Joris Dik in de volkskrant

Birgit van Driel in Delta

Remco Hartkamp in Delta

25 mei 2018

Officiële lancering e-Refinery

Op dinsdag 22 mei stond het Process & Energy lab bol van e-Refinery: het gloednieuwe consortium dat met een unieke integrale aanpak, van materiaal tot en met processen en opschaling, de chemische –en energie-industrie helpt te elektrificeren en decarboniseren.

23 mei 2018

TTW-honorering voor nano-onderzoek Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia

Nano-ingenieurs Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia (Precision and Microsystems Engineering) hebben beide een TTW-subsidie ontvangen voor hun onderzoeksprojecten op het gebied van nanotechnologie.