TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52015 resultaten

Bert van Wee in Beste-ID over autoluwe stad

Bert van Wee vertelt over zijn droomproject: 'Als ik een keer echt out-of-the-box zou mogen denken, dan zou ik wel eens willen onderzoeken hoe een middelgrote stad eruit zou zien als die geheel autoluw zou zijn. Dus niet alleen de centrale delen, maar de gehele bebouwde kom. En bovendien: wat daarvan de effecten zijn.'

27 december 2023

Hans de Bruijn in Trouw over de kracht van de uitspraak: "Laat niet het algoritme ons wereldbeeld bepalen"

Hans de Bruijn spreekt over Rabbi Sharon Brous en hoe haar uitspraak reflecteerd op het israëlisch palestijns conflict.

Kornelis Blok bij BNR over fossiele brandstoffen

De wereld wil weg van olie, gas en steenkool, zo staat er in de slotverklaring van de COP in Dubai. Maar wat zegt die belofte nou eigenlijk? Die vraag leggen we voor aan twee mensen die bij de klimaatconferentie waren. Het zijn Eveline Speelman van Systemiq en Kornelis Blok, emeritus hoogleraar van de TU Delft.

27 december 2023

Gerdien de Vries in Solar365 over hoe communicatie kan bijdragen aan gedragsverandering

Hoe kan communicatie op een positieve manier bijdragen aan een actieve houding van de burger omtrent klimaatbeleid? Gerdien de Vries, geeft het voorbeeld van subsidie aanvraag: “De overheid kan burgers helpen bij gedragsveranderingen. Maar soms is een middel zo complex, dat mensen afhaken..."

Bert van Wee in AD over Verbouwen treinstation Amersfoort

De reizigersaantallen nemen alleen maar toe, terwijl station Amersfoort Centraal uit haar voegen barst. De perrons zijn overvol, op de trappen is het dringen. Kan het anders? Ja, aldus expert Bert van Wee, maar de alternatieven zijn 'gruwelijk duur'.

14 december 2023

Nitesh Bharosa in diverse media over ontwrichting van de samenleving door de quantumcomputer

Hoe maak je de versleuteling van gevoelige informatie ‘quantumveilig’? Daar wordt hard aan gewerkt. "Wanneer de quantumcomputer er komt, is onduidelijk, maar de impact is helder: een ontwrichting van de samenleving”, zegt Nitesh Bharosa. De kern van het probleem is dat de versleuteling van bijvoorbeeld internetbankieren, DigiD en onlinedienstverlening een kaartenhuis is dat op één type wiskundige fundering staat.

Behnam Taebi in TU Delta over COP28

The COP28 UN climate conference started on 30 November 2023 in Dubai. Behnam Taebi Taebi is convinced of COP28’s importance. “This is the moment to discuss and globally agree on how we can speed up the reduction of greenhouse gas emissions, which is absolutely crucial".

Stefan Buijsman in EenVandaag over identificatie van doelwitten met AI

Stefan Buijsman maakt zich zorgen over de inzet van The Gospel, een AI systeem dat door Israël wordt gebruikt om doelwitten te identificeren. "Wanneer je AI inzet om doelwitten te identificeren, dan ontmenselijkt dat de tegenstander. Je maakt van je tegenstander een reeks cijfers op een beeldscherm, in plaats van dat je kijkt naar de mensen die je wilt uitschakelen."

08 december 2023

Hans de Bruijn in Trouw over de discussie tussen Geert Wilders en Frans Timmermans over de kosten van het klimaat

Hans de Bruijn analyseert in dit artikel het debat tussen Geert Wilders en Frans Timmermans. Wat zijn de risico's van Timmermans' antwoord op Wilders frame?

08 december 2023

Hans de Bruijn in Trouw over individualisme vs. 'samen' en de framing die VVD gebruikt.

Hans de Bruijn benoemt de oneliner van Dilan Yesilgöz: 'ik sta aan jouw kant' en hoe dit aansluit met de 'samen' beweging.