192 resultaten

30 maart 2022

Raketlancering 1 april: grafeen voor het eerst de ruimte in

Vrijdag 1 april is een grote dag voor de studie van 2D-materialen (geen grap): er vindt een SpaceX raketlancering plaats waarbij een Delftse onderzoekssatelliet meegaat, die de eerste grafeen geleiders ooit bevat die de ruimte ingaan. Over twee maanden zullen we weten hoe grafeen zich in de ruimte gedraagt. Wat dat mogelijk maakte: de ontdekking van onderzoekers van de TU Delft hoe grafeen kan worden beschermd tegen invloeden uit de omgeving.

28 maart 2022

10.000ste promovendus TU Delft

De tienduizendste promovendus van de TU Delft was Annika Krieger van onze faculteit TNW. Haar promotie vond plaats op 22 maart. Een bijzonder moment voor de TU Delft en reden voor extra bloemen en cadeau’s.

21 maart 2022

Delfts onderzoek in tien NWA-ORC consortia

17 maart 2022

Agressieve kankercel in de spotlight

Uitzaaiingen bij kanker zijn vaak te wijten aan enkele afwijkende cellen. Die gedragen zich agressiever dan de andere kankercellen in een tumor. Miao-Ping Chien en Daan Brinks werken vanuit twee verschillende universiteiten samen aan een methode om die cellen op te sporen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature.

16 maart 2022

Nieuw Cas9-model brengt knipgedrag van DNA voor het eerst in kaart

Onderzoekers van de TU Delft hebben een natuurkundig model ontwikkeld dat een kwantitatief kader schetst over hoe gen-editing met CRISPR-Cas9 werkt, en dat hen in staat stelt te voorspellen waar, met welke waarschijnlijkheid, en waarom fouten in targeting (off-targets) optreden. Dit onderzoek, dat is gepubliceerd in Nature Communications, geeft ons voor het eerst een gedetailleerd fysisch inzicht in het mechanisme achter het belangrijkste gen-editing platform van vandaag.

15 maart 2022

Losgelaten cel: hoe een lijmachtig eiwit onze cellen kan laten bewegen

Een essentieel aspect van de cellen in ons lichaam is dat zij kunnen bewegen, om bijvoorbeeld bepaalde weefsels te herstellen of indringers te verjagen: maar hoe doen ze dat? Wetenschappers van de TU Delft, AMOLF en de Universiteit Utrecht laten zien hoe lijmachtige eiwitten, crosslinkers genaamd, niet alleen kunnen helpen om de hele cel passief bij elkaar te houden, maar verrassend genoeg ook de cel kunnen laten bewegen. Het onderzoek is nu gepubliceerd in PNAS.

15 maart 2022

Vici’s voor twee Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan twee Delftse wetenschappers een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Hiermee kunnen zij gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is gericht op gevorderde onderzoekers.

10 maart 2022

De Battolyser: batterij en waterstoffabriek ineen

Opslag vormt nu nog de bottleneck in de energietransitie. Professor Fokko Mulder en CEO Mattijs Slee van Battolyser Systems hebben de oplossing binnen handbereik: de Battolyser is een batterij en waterstoffabriek ineen. De TU Delft spin-off is een schoolvoorbeeld van hoe je impact uit onderzoek kunt creëren.

25 februari 2022

Delftse wetenschappers presenteren “groene” reeks kindercolleges

We wekken steeds meer elektriciteit op uit zonnepanelen en windmolens, maar wat als het niet waait én de zon niet schijnt? Kan jij dan nog gewoon je telefoon opladen? Het is een van de vele vragen die de komende tijd aan bod komt in een gloednieuwe collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. Voor deze “groene” reeks – speciaal gemaakt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar – reist deze meerjarige samenwerking tussen MuseumJeugdUniversteit en Science Centre Delft af naar de campus van de TU Delft, die dit jaar haar 180ste verjaardag viert.

24 februari 2022

Mark van Loosdrecht wint Novozymes Prijs voor 25 jaar revolutionaire afvalwaterzuivering

De ontwikkeling van nieuwe technologieën voor biologische afvalwaterbehandeling zetten onze kijk op afvalwater op zijn kop. Microbioloog Mark van Loosdrecht ontvangt de 2022 Novozymes Prijs voor zijn pionierswerk in het kopiëren en hergebruiken van de mechanismen van de natuur in afvalwaterbehandeling en bij het terugwinnen van grondstoffen. Van Loosdrecht: "Afvalwaterzuivering wordt goed zakendoen in de toekomst."

Blijf op de hoogte