24 maart 2023

Kleinste details zichtbaar gemaakt door vernieuwde ROG Neutronenreflectometer

Vandaag is de 'nieuwe' ROG neutronenreflectometer bij het TU Delft Reactor Institute officieel geopend. Het instrument toont de structuur en samenstelling van dunne lagen en interfaces van materialen. De opening is een belangrijke stap voor wetenschappers die werken aan betere prestaties en duurzaamheid voor een breed scala van producten.

24 maart 2023

Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor

De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?

23 februari 2023

Delft invention can double the life of batteries in smartphones and e-cars

20 februari 2023

Chaos creëren in batterij om levensduur te verlengen

De elektrische auto heeft dankzij de vooruitgang van batterijen zijn intrede gedaan, en batterijen zijn nodig om duurzame zonne- en windenergie op te slaan tot het moment op de dag dat we de energie nodig hebben. De meest gebruikte batterij hiervoor is op dit moment de lithium-ion batterij. Onderzoekers van de TU Delft presenteren nu in Nature Communications en Advanced Materials een nieuwe doorbraak waarmee de levensduur van deze batterijen nóg eens flink verbeterd kan worden.

16 februari 2023

Noodzaak tot investeren in de nucleaire kennisinfrastructuur

De TU Delft heeft een integrale visie gepresenteerd op de Nederlandse wereldpositie in het nucleaire en stralingsecosysteem. Dit ecosysteem levert een grote en cruciale bijdrage aan de energietransitie, effectieve gezondheidszorg en de materiaaltransitie.

16 januari 2023

Op zoek naar de felbegeerde veiligere, betere en duurzamere batterij: BatteryNL is gestart!

Op 12 januari was een groot aantal partijen, betrokken bij de ontwikkeling van batterijen in Nederland - kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen -, aanwezig bij de kick off van het BatteryNL consortium. Hun doel is om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaal-grensvlakken.

06 december 2022

In Delft spreken medici en ingenieurs elkaars taal

Een poliklinisch centrum voor kankerpatiënten. Dat is niet het eerste wat je verwacht tegen te komen op de campus van de Technische Universiteit Delft. ‘Toch is het een slimme beslissing geweest om Delft als locatie te kiezen voor het Holland Protonen Therapie Centrum’, stelt medisch directeur prof.dr. Marco van Vulpen. De vestiging vlak naast het TU Delft Reactor Instituut biedt een mooie kans om clinici en ingenieurs nauw te laten samenwerken.

29 november 2022

Op zoek naar de felbegeerde veilige, betere en duurzame batterij: BatteryNL

Iedereen die in Nederland werkt aan de ontwikkeling van batterijen, kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen, heeft zich verenigd in het consortium BatteryNL om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaalinterfaces. Prof. M. (Marnix) Wagemaker (TU Delft - Faculteit Toegepaste Wetenschappen) is de projectleider van een 9,3 miljoen euro kostend project gefinancierd door NWO-ORC.

22 november 2022

Een kijkje in het 3000 jaar oud zwaard nemen

Het zwaard van Ommerschans is een van de belangrijkste stukken uit de Nederlandse prehistorie en bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Het bijzondere zwaard is nu onderzocht in het TU Delft Reactor Instituut, op zoek naar informatie over de samenstelling en maakwijze.

22 november 2022

Fossielvrije brandstoffen voor drijvende krachtcentrales

Seaborg Technologies uit Denemarken en TU Delft, zijn een éénjarig project gestart waarin onderzoek wordt gedaan naar de chemie van gesmolten zout als brandstof voor de ontwikkeling van een innovatief ontwerp voor een Compact Molten Salt Reactor (CMSR). De onderzoekers van de TU Delft zijn Dr. Anna Smith (Associate Professor) en Lukasz Ruszczynski (Postdoc). De visie van Seaborg Technologies is schone, kosteneffectieve en veilige energie te leveren met hun CMSR concept.