Onze Taal @ DRONGO-prijs voor ‘Healthy storytelling’

Nieuws - 30 oktober 2019 - Communication

Zaterdag 26 oktober heeft een prototype van het Bal & Spriet Spel de eerste prijs gewonnen op het DRONGO talenfestival.

Het Bal & Spriet Spel heeft als doel om gewicht bespreekbaar te maken en de, vaak impliciete, vooroordelen te verminderen. Dit spel is de eerste demonstrator uit het Healthy Storytelling-project (geleid door IO-onderzoekers Niko Vegt, Annemiek van Boeijen en Valentijn Visch), waarbij storytelling-technieken gebruikt worden om eHealth te ontwerpen voor obesitaspreventie.

Aan dit ZonMw-gefinancierde project zijn diverse externe wetenschappelijke experts verbonden, op het gebied van storytelling (Wilbert Spooren van Radboud Universiteit), eHealth (Andrea Evers van Leiden Universiteit) en obesitas (Liesbeth van Rossum van Erasmus MC), alsmede stichting Pharos, stichting Over Gewicht, centrum Gezond Gewicht en &RANJ.

De jury, die bestond uit een afvaardiging van Onze Taal en van DRONGO talenfestival zelf, was gecharmeerd van het lab waarin het spel werd gedemonstreerd. Dit omdat zij op basis van storytelling-onderzoek een spel hebben ontwikkeld om mensen bewust te maken van stigmatiserende situaties die te maken hebben met obesitas. Het prototype van dat spel presenteerden zij in een lab. De onderzoekers winnen een masterclass wetenschapscommunicatie, verzorgd door de redactie van Onze Taal.

Onze Taal-redacteur Kees van der Zwan reikt de prijs uit aan Niko Vegt (l.) en Wilbert Spooren (r.) – bron: Onze Taal