Gezonder worden door slim gamedesign

Nieuws - 14 februari 2024 - Communication

Valentijn Visch bedenkt oplossingen die mensen moeten motiveren om aandacht te hebben voor hun gezondheid. Hij gebruikt hier technieken voor zoals gamedesign en interactive storytelling. Samenwerking met onderzoekers binnen en buiten de TU Delft staat voor hem centraal. “Steeds meer health onderzoekers willen er een designer bij.”

Stel, iemand vertelt je dat je je levensstijl moet aanpassen. Dat je moet stoppen met roken bijvoorbeeld. Of gewicht moet verliezen. Maar jij ziet daar helemaal de noodzaak niet van in. Of je weet niet hoe je dit moet aanpakken. Hoe los je die spanning op?

Als ontwerper ga je eerst de gezondheidswensen en mogelijkheden van mensen onderzoeken vóór je een oplossing ontwikkelt.

― Valentijn Visch

“Als ontwerper ga je eerst de gezondheidswensen en mogelijkheden van mensen onderzoeken vóór je een oplossing ontwikkelt”, vertelt IO-onderzoeker Valentijn Visch. “Zo is het essentieel om mensen met weinig gezondheidskennis te begrijpen en te bereiken. We gebruiken hier technieken voor zoals gamedesign, interactive storytelling, participatory research en co-creatie.”

Meer aandacht voor je eigen gezondheid

Ondertussen is er een heuse onderzoeksgroep ontstaan uit de ontwerpen en technieken van Valentijn Visch. Design for Health Motivation heeft drie onderzoekslijnen: ‘Design methods to reach specific health groups’, ‘Design means to increase health motivation’ en ‘Design for sustainable health ownership’. De onderzoekers werken er samen om oplossingen te bedenken die mensen moeten motiveren om aandacht te hebben voor hun gezondheid.

“We ontwikkelden bijvoorbeeld een digitale game voor mensen met een angststoornis. Als zij een aanval voelen aankomen, proberen ze situaties op te roepen waar ze zich veilig voelen. Bijvoorbeeld de herinnering van een rivieroever op een zomerdag waar je in de zon ligt te luieren. We hebben een app ontwikkeld waar je in een bloemenlandschap terechtkomt, en aan die bloemen kan je positieve herinneringen hangen. Zoals muziek, gedichten, beelden. Met de app word je gelijk in een multimediale omgeving ondergedompeld, en kan je je gedachten sneller en makkelijker verzetten.”

Samenwerking staat centraal

Samenwerking staat centraal in het werk van Valentijn. Het is volgens hem ook de sterkte van de faculteit Industrieel Ontwerpen. “Het begint binnen onze faculteit, waar we vanuit verschillende brillen naar de zorg kijken. We hebben een hechte en sterke groep. En steeds meer health onderzoekers weten ons te vinden, ze willen er een designer bij. Zo werkten we al samen met TU Delft faculteiten Techniek, Bestuur en Management, en de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica. En met organisaties buiten de TU Delft, zoals de Erasmus Universiteit, het Erasmus MC, de Universiteit Leiden, LUMC, onder meer binnen het samenwerkingsverband Medical Delta, en de GGZ.”

We hebben bij IO een hechte en sterke groep. En steeds meer health onderzoekers weten ons te vinden, ze willen er een designer bij.

― Valentijn Visch

Ook met de Design Academy in Eindhoven heeft Valentijn een vruchtbare samenwerking. “We hebben samen met hen bijvoorbeeld de Smell Memory Kit ontwikkeld. Het is een spel voor jongeren met een complexe achtergrond in een begeleid wonen situatie. Voor je staan enkele kleine potjes. In elk potje zit een andere geur. Denk aan de geur van een natte jas, gekookte bloemkool, of verse cake. De cake haalt bijvoorbeeld herinneringen op van oma die verse cake heeft gebakken. Het maakt emoties los, en wakkert het gesprek aan. Zo leren deelnemers van het gesprek elkaar beter kennen, en begrijpen.”

Elke woensdag komt Valentijn Visch met zijn team van onderzoekers samen om kennis te delen. Hier zie je enkele resultaten van de onderzoeksgroep.

Ideeën uit kunst en cultuur

“Ik heb een achtergrond in kunst, psychologie en geesteswetenschap en ik ben ervan overtuigd dat er nog een hoop te winnen valt door samenwerking met de cultuursector en geesteswetenschappen. Er zijn daar zoveel inspirerende ideeën waarmee we in ontwerponderzoek om kunnen gaan met zorgtransities. Die samenwerking loopt overigens steeds beter. Zo is interactieve storytelling, geleend van uit de Humanities, een concept dat we al meermaals hebben gebruikt. Denk aan stigma’s bij obesitas. Zwaarlijvigheid is een taboe onderwerp, mensen gaan het uit de weg. Het is wél makkelijk om je te identificeren met een fictief personage uit een droomwereld. Dat is safe. Zo leg je stap voor stap de link met de echte wereld en roep je empathie op voor mensen met problemen die taboe zijn.”

Ik ben ervan overtuigd dat er nog een hoop te winnen valt door samenwerking met de cultuursector en geesteswetenschappen.

― Valentijn Visch

“Ik vind het leuk om te laten zien wat er allemaal mogelijk is en om onderzoekdiscussies over ontwerpen voor gezondheid aan te wakkeren. Om nieuwe ideeën en interventies te ontwikkelen, samen met andere organisaties en disciplines. Alle informatie over mijn onderzoek is vrij toegankelijk. Ik moedig iedereen aan om ermee aan de slag te gaan, zodat zoveel mogelijk mensen er wat aan hebben.”