Samenwerkingsproject ‘Alliance for Sports Engineering Education’ van start

Nieuws - 27 februari 2020 - Communication

Deze week is het door de EU-gefinancierde project A4SEE officieel van start gegaan. In dit Erasmus+ Knowledge Alliance project, waarin behalve het TU Delft Sports Engineering Institute ook bedrijven, sportfederaties, en andere universiteiten samenwerken, wordt getracht om de kloof tussen de sportindustrie en sport-gerelateerd ontwerponderwijs te verkleinen. Het project wordt geleid door IO-docent Arjen Jansen en de faculteit Industrieel Ontwerpen. Partners zijn onder andere Sheffield Hallam University, Technische Universität Chemnitz, Aalborg Universitet en UAS Technikum Wien.

De eisen die in de sportwereld worden gesteld aan techniek gaan een stuk verder dan een mooi shirtje of een goed zittende schoen. Het blijkt moeilijk voor nieuw afgestudeerde ingenieurs om voldoende aan te sluiten op deze veeleisende banenmarkt. Door met veel partijen de handen ineen te slaan verwacht het consortium de match tussen curriculum en sportindustrie te vergroten. Ook geeft het de betrokken universiteiten de mogelijkheid om de industrie te voorzien van ‘life-long learning solutions’ en stimuleert het multidisciplinaire samenwerking.

Behalve een passend curriculum aanbieden voor studenten wordt ook stevig ingezet op online courses, en daarnaast uitwisselingen van personeel tussen de industrie en universiteiten. Om dit mogelijk te maken heeft Brussel bijvoorbeeld groen licht gegeven voor 22 Fellowships. Het TU Delft Sports Engineering Institute brengt onderzoekers samen, gebaseerd op hun complementaire onderzoeksvelden (zoals aero- en hydrodynamica, biomechanica en productontwerp) en multidisciplinaire sportprojecten (zoals roeien, fietsen en zwemmen). TU Delft gelooft dat deze aanpak zal leiden tot verrassende wetenschappelijke resultaten op meerdere onderzoeksvlakken.