Design thinking gebruiken om op crises te reageren

Nieuws - 04 juni 2020 - Communication

De COVID-19-pandemie van 2020 veroorzaakte een aantal grote problemen voor bedrijven, die plotseling werden geconfronteerd met een gebrek aan markten en een mogelijk rampzalige toekomst. Voor deze grote problemen zijn instrumenten nodig waarmee besluitvormers hun denkpatronen kunnen doorbreken. Ontwerpdenken, of de probleemoplossende benaderingen en tools van ontwerpers, is zo'n benadering.

Universitair docent Pinar Cankurtaran van de faculteit IO en Michael B. Beverland (University of Sussex) identificeerden een proces van ontwerpdenken waarbij verstoorde eerdere aannames en praktijken aan bod komen, ‘goed genoeg’-oplossingen worden ontwikkeld en bedrijfspraktijken worden getransformeerd om een grotere toekomstige veerkracht te garanderen. Hun onderzoek Using design thinking to respond to crises: B2B lessons from the 2020 COVID-19 pandemic is gepubliceerd in Elsevier’s wetenschappelijk journal ‘Industrial Marketing Management’.