Annemiek van Boeijen presenteert boek Culture Sensitive Design

Nieuws - 02 juni 2020 - Communication

Op 1 juni presenteerde IO-onderzoeker Annemiek van Boeijen haar nieuwe boek Culture Sensitive Design:  A guide to culture in practice. Het biedt een gedetailleerd overzicht van zowel theorie als praktische methoden om cultureel gevoelig te worden in de ontwerpcultuur van de 21e eeuw.

Onze globaliserende wereld - met onderling verbonden samenlevingen, wereldwijde samenwerking, migratie en steeds toenemende digitalisering - brengt een complexiteit van culturele groepen die samen moeten leven. En dat stelt ontwerpers dan ook voor de uitdaging om culturele diversiteit in design te zien en te begrijpen.

Rijk geïllustreerd met voorbeelden, motiveert dit boek designstudenten en docenten, ontwerpers in de praktijk en iedereen die belangstelling heeft voor cultuur, om na te denken over eigen culturele achtergrond, meer te leren over de theorieën rond culturen en hen tegelijkertijd te stimuleren om inzichten in de praktijk te brengen.

Het boek helpt niet alleen culturele missers in het ontwerp te voorkomen, maar ook om meer te leren over de diverse en complexe lagen van cultuur die bepalen wie we zijn, hoe we denken, hoe we ons voorstellen en hoe we ontwerpen. Het helpt de ontwerpruimte te vergroten en zo een geweldige bron van nieuwe ideeën te creëren.

Over de auteur

Annemiek van Boeijen (MSc/PhD) is universitair docent Industrieel Ontwerpen aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft. Haar onderzoek richt zich op de rol van cultuur in ontwerpprocessen met als doel ontwerpmethodes & tools te ontwikkelen die ontwerpers ondersteunen met een cultuurgevoelige benadering van design. Ze is initiator en co-redacteur van de Delft Design Guide, moderator van de bekroonde Massive Open Online Course Product Design: The Delft Design Approach, en geeft de dubbel-blended online cursus Cultural Sensitive Design voor design-Masterstudenten en designprofessionals.

Over de co-auteur / ontwerper

Yvo Zijlstra is oprichter en ontwerper van Antenna-Men, een netwerk van multimediaproducenten en softwareontwikkelaars. Als co-auteur en ontwerper heeft hij bijgedragen aan twee boeken over design voor de circulaire economie: Products that Last and Products that Flow. Hij is mede-initiatiefnemer en lid van de redactieraad van het Nederlandse culturele tijdschrift Rode Haring, en grafisch ontwerper en visueel redacteur van de Delft Design Guide.