Frido Smulders benoemd tot professor Entrepreneurial Engineering by Design

Nieuws - 27 mei 2020 - Communication

Frido Smulders is benoemd tot hoogleraar Entrepreneurial Engineering by Design aan de faculteit Industrieel Ontwerpen (TU Delft).

“Ik vind het fantastisch dat ik met deze benoeming hoogleraar ben aan de TU Delft, mijn alma mater. Het laat zien hoe belangrijk deze universiteit vindt dat iemand, naast wetenschappelijke output, ook leiderschap toont en initiatief neemt om ons onderwijs te innoveren.

Professor Smulders heeft meer dan dertig jaar ervaring op de gebieden innovatie en ondernemerschap. Hij deed daarin rijke ervaring op als ondernemer, managementconsultant, praktijk trainer, academische opleider, wetenschappelijk onderzoeker, PhD-supervisor en als partner in industrie-universiteitsamenwerking. Getraind als vliegtuigbouwkundig ingenieur heeft hij in zijn carrière de transitie gemaakt van hardcore technoloog naar sociale wetenschapper gericht op het ontrafelen van mens-gedreven innovatie en ondernemerschapsprocessen. Nu dat hij ook hoogleraar is, wat wil hij bereiken?

“Het is mijn droom om alle technische studenten in Nederland via het 4TU-verband een praktijk-relevant theoretisch kader rond technologisch innoveren en ondernemend gedrag mee te geven door middel van het teach the teachers-principe. Daarnaast wil ik graag verdere vernieuwing van technisch onderwijs in 4TU-verband extra aanzet geven, zodat we noodzakelijke nieuwe technologieën kunnen ontwikkelen, realiseren en tot succes maken.”

De benoeming van professor Smulders bouwt voort op zijn rol als Educational Fellow of Entrepreneurship aan de TU Delft en zijn directeurschap van het Entrepreneurship by Design Lab. Dit is een ‘living lab’, waar industrie en studenten samenkomen in onderzoek en onderwijs. Binnen het lab wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van onderwijs, zoals de vakken Inhouse Design Team, Build your Startup en Cutting Edge Design, Innovation & Entrepreneurship (CEDIE). Professor Smulders: “Meer dan 90% van onze alumni werkt binnen bestaande organisaties. Daar is het minstens zo hard nodig om ondernemend gedrag te vertonen voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en het aanpakken van bijvoorbeeld de energietransitie en milieuvraagstukken. Nog even los van vraagstukken rond bijvoorbeeld een pandemie zoals nu met COVID 19.”

Afdelingshoofd Design, Organisation and Strategy (DOS) professor Ruth Mugge verwelkomt Frido Smulders nu als Full Professor: “Met deze benoeming zetten we als universiteit een belangrijke stap in onze waardering voor indrukwekkende prestaties op gebied van onderwijs. Ik kijk uit naar professor Smulders’ onderzoek de komende jaren.”