BK-studenten bouwen circulaire uitkijktoren in Nieuw Delft

Nieuws - 11 februari 2021 - Communication BK

Aan de Westlandseweg in Delft wordt een bijzonder object gebouwd: een tijdelijke, circulaire uitkijktoren, bijna volledig gemaakt van hout zonder schroeven, lijm of spijkers. De toren is ontworpen en wordt gebouwd door BK studenten Edmund Thomas Green en Ludvig Sundberg, die eind 2019 een ontwerpwedstrijd wonnen van studievereniging D.B.S.G. Stylos en projectorganisatie Nieuw Delft.

In de ontwerpwedstrijd werden bouwkundestudenten van de TU Delft uitgedaagd om een tijdelijke en circulaire uitkijktoren te ontwerpen, waarmee de gebiedsontwikkeling Nieuw Delft vanuit de lucht te volgen is. De toren is een aanvulling op de tijdelijke broedplaats van minimal food waste-beweging I CHANGE, die sinds 2018 is gehuisvest op het braakliggende terrein aan de Westlandseweg.

Verplaatsbaar en circulair

Bijzonder aan het ontwerp is vooral de innovatieve constructie. Er worden geen schroeven, spijkers of lijm gebruikt, maar de balken worden tegen elkaar aan geklemd met stalen banden. “Zo blijft het hout onbeschadigd, waardoor het later opnieuw te gebruiken is. Bovendien is de toren op die manier gemakkelijk op en af te bouwen,” vertellen Edmund Thomas Green en Ludvig Sundberg. Het ontwerp scoort daarmee hoog op het aspect losmaakbaarheid als onderdeel van circulariteit. Omdat het om een tijdelijke uitkijktoren gaat, was dit een belangrijke voorwaarde voor het ontwerp.

Tekenen en rekenen

Green en Sundberg werkten hun idee afgelopen jaar uit tot een veilig en haalbaar ontwerp. Het Brits-Zweedse ontwerpteam vertelt: “Wanneer je een nieuwe constructiemethode gebruikt, moet je alles tot in de kleinste details berekenen en uitdenken. Gelukkig hebben we daarbij veel hulp gekregen van bedrijven die het project steunen.” Zo maakte Glass Swinging Structures de constructieberekeningen, zorgde StopDigging voor de fundering en leverden Douglas Hout en Fromm Packaging het materiaal. Studievereniging D.B.S.G Stylos hielp het duo om ook andere studenten bij het project te betrekken, zodat het ook voor hen een leerzame casus werd.

Inspiratie

Wanneer de uitkijktoren open gaat voor bezoekers is nu nog niet bekend. Dit hangt af van de situatie rondom het coronavirus. “Oorspronkelijk zou de broedplaats een ontmoetingsplek worden voor buren, Delftenaren en andere voorbijgangers, waar je met elkaar in gesprek kunt gaan over de toekomst van de stad,”  legt Fidan Bulut, gebiedsmanager van Nieuw Delft, uit. “Door het coronavirus gaat elkaar fysiek ontmoeten nu niet. Toch hebben we ervoor gekozen om de bouw van de toren door te laten gaan. We hopen dat deze inspiratie biedt aan iedereen die meer wil doen met duurzaam en circulair bouwen. De verwachting is dat de toren over enige tijd alsnog open kan gaan voor bezoekers – natuurlijk met de nodige maatregelen. Bovendien is het een mooie manier om de innovaties van de TU-campus zichtbaar te maken in Delft. Want hoe vaak krijg je als student nou de kans om iets te ontwerpen dat ook echt gebouwd mag worden in je eigen stad?”

Gebiedspartner

Ballast Nedam, gebiedspartner in Nieuw Delft, ondersteunde het ontwerpteam in de voorbereiding en begeleidde de bouw van de toren. Ballast Nedam Development en Ballast Nedam West vinden kennisdeling en het ondersteunen van plaatselijke initiatieven van groot belang, zeker als het gaat om een belangrijk onderwerp als circulariteit, daar probeert het concern het verschil te maken. De samenwerking om deze uitkijktoren mogelijk te maken en circulariteit bij een groot publiek onder de aandacht te brengen is daar een goed voorbeeld van. De rol van het bedrijf in de gebiedsontwikkeling van Nieuw Delft stopt niet bij het realiseren van hun projecten: ze zijn langdurig met dit gebied verbonden, ook na oplevering.

Locatie

Het terrein aan de Westlandseweg – ook wel aangeduid als veld 8.1 – is onderdeel van gebiedsontwikkeling Nieuw Delft. Gebiedspartner Ballast Nedam Development is op dit moment met de gemeente in gesprek over het realiseren van een gebouw met zowel ruimte voor wonen als werken op deze plek. Omdat het nog even duurt voordat de bouw van dit project start, wordt de locatie gebruikt voor tijdelijke initiatieven met een positieve bijdrage op het gebied van verbinding, duurzaamheid en innovatie.

Foto's door Vincent Basler.