Studentenwerk Stad × Ruimte: Cross-section thinking

Nieuws - 27 november 2021 - Communication BK

De ondergrond krijgt meer ruimte in het ontwerpen van de gebouwde omgeving. De Vlaams-Nederlandse ontwerpstudie Stad × Ruimte werkte samen met de interdisciplinaire masterstudio Architecture & Urban Design door studenten de nadruk te laten leggen op de verticale doorsnede tijdens het ontwerpen. Het studentenwerk, dat de kansen onderzoekt van ondergronds bouwen en leven in Amsterdam en daarbuiten is, samen met het werk van de professionele ontwerpteams, tot en met 6 februari 2022 te zien in een tentoonstelling

Samen met professionals

In de MSc 2 Elective Design Studio Architecture & Urban Design kregen 23 masterstudenten dezelfde vraag als de professionele ontwerpteams van de Vlaams-Nederlandse ontwerpstudie Stad × Ruimte: “Hoe kan het integrale en multifunctionele gebruik van openbare ruimte, ondergrond en gebouwen – binnen een verdichte stedelijke omgeving – ruimte en waarde creëren die bijdragen aan een aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving?”

De visies van de studenten zijn uiteenlopend van aard met als gemeenschappelijke deler de verkenning van de ondergrond. Toch is deze ondergrond niet voor elke casus het hoofdonderwerp. In lijn met de achtergrond van de ontwerpstudio zoeken de studenten ook op andere vlakken naar oplossingen die de steden passen. Onderwerpen met betrekking tot verdichting, mobiliteit, ontmoeting en de energietransitie spelen daarom ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de plannen.

De studenten, met de achtergronden Architecture, Urbanism en Landscape Architecture, volgden het volledige programma van Stad × Ruimte, opgesteld door de steden Leuven, Mechelen, Oostende, Rotterdam, Amsterdam en Maastricht. De resultaten van de studenten zijn te zien in de tentoonstelling Sub terra – New roots for underground urbanism in Arcam, Amsterdam –.