‘Energierenovaties? Die wetgeving mag best wat dwingender’

Nieuws - 09 november 2022 - Communication BK

Energieonzekerheid heeft de belangstelling in woningrenovaties vergroot, merkt professor woningkwaliteit Henk Visscher. Nu nog de uitvoering. Daar heeft hij wel ideeën over.

De conferentie Preparing for the European Renovation Wave voelde voor prof.dr.ir. Henk Visscher als een feestje. Als TU-hoogleraar en directeur van het Urban Energy Institute kende Visscher veel van de 160 deelnemers. Ze discussieerden drie dagen lang met elkaar over hoe de renovatiegolf in Noordwest-Europa aan te zwengelen. De technieken zijn er, de gasprijs is hoog en de levering ervan onzeker. Wat moet er nog meer gebeuren, kun je je afvragen. Delta sprak Henk Visscher toen de drukte wat geluwd was.

“Hoewel energierenovaties nog niet op grote schaal worden toegepast, weten we wel veel beter wát we willen gaan doen en waar. En we hebben meer inzicht in de techniek. Er zijn veel subsidies en leningen mogelijk. Er zitten alleen wel barrières in de bouwcapaciteit; er is geen bouwvakker te vinden en bouwmaterialen zijn duur en schaars. Dat zijn nu de grote bottlenecks. En wat mensen ook tegenhoudt is dat het hele proces ondoorzichtig is. De gedoe-factor.”

Lees het hele interview dat Delta had met Henk Visscher hier.

Meer informatie

Henk Visscher is hoogleraar Woningkwaliteit en Procesinnovatie bij de faculteit Bouwkunde afdeling MBE en tevens directeur van het Urban Energy Instituut van de TU Delft.