3, 2, 1… Space Oasis Delft is definitief van de grond

Nieuws - 15 november 2023 - Communication BK

Afgelopen september is Space Oasis Delft van start gegaan, een nieuw Dream Team met een sterke inbrengst vanuit Bouwkunde. Het doel: ontwerp een volledig functioneel onderkomen voor meer dan 150 mensen… op de maan. “Dit project is zo veelzijdig!” zegt Marit Vegt, Team Manager en student aan de faculteit Bouwkunde. “Naast ontwerpen zijn we bezig met ingenieurswerk, 3D-renderen, psychologie, fysieke gezondheid, en zelfs stedenbouw.”

Marit was anderhalf jaar bezig om het team samen te stellen en toestemming te krijgen van de TU. “Een team verzamelen betekende voornamelijk: posters ophangen en berichten sturen,” vertelt Marit. “Zodra ik eenmaal de juiste mensen had bereikt, hoefde ik ze niet meer te overtuigen. Iedereen in het team is razend enthousiast.” De tweede taak, toestemming krijgen, hield in dat ze veel afspraken moest maken met zowel de TU als met Dream Hall. “We moesten bewijzen dat we succesvol gingen zijn. Het kostte flink wat tijd, maar dat betekent wel dat we nu al een uitgebreide planning hebben voor hoe we als team gaan samenwerken.”

Ik hoefde mijn teamgenoten niet te overtuigen, iedereen is razend enthousiast.

Marit Vegt

Het eindontwerp voor de maanbasis moet voldoen aan strikte eisen qua duurzaamheid, circulariteit, en leefbaarheid. Dat klinkt misschien vreemd voor een project in de ruimte, tot je bedenkt dat materiaal naar de maan vervoeren enorm duur en technologisch lastig is. Je wilt dus zo zuinig mogelijk omgaan met elk beetje capaciteit, en zo veel mogelijk ter plekke samenstellen. Tegelijk wil je dat de maankolonisten mentaal en fysiek in orde blijven in moeilijke omstandigheden.

Teamfoto van Space Oasis Delft

Binnenkort te zien op alle evenementen

Tot nu toe heeft Space Oasis Delft zich al ontfermt over de keuze van een geschikte locatie op de maan. Marit: “Dat bleek enorm lastig, onze ingenieurs zijn er weken mee bezig geweest. Je moet denken aan omstandigheden, reistijd vanaf de aarde, aanwezige materialen, zelfs de mentale gezondheid.” Ook hebben ze al een grote partner gevonden, namelijk studio Foster + Partners. “Zij hebben veel ontwerpervaring en internationale connecties, we zijn hier erg blij mee!”

Spreek ons aan, stel vragen. We vertellen je graag meer!

Marit Vegt

Voor de komende maanden gaat het team veel onderzoek doen. Wat is er al gedaan op dit veld, welke materialen zijn beschikbaar… Ook zoeken ze nog een adviseur op het gebied van Biomimicry, ontwerp geïnspireerd door de natuur. Marit: “Maar dat is voorlopig een langetermijnwens.” Space Oasis Delft zal het hele komende jaar allerlei maquettes, updates, 3D-beelden, en ander materiaal delen. Ook zul je ze tegenkomen op evenementen. “Spreek ons vooral aan, stel vragen. We vertellen je graag meer!”

Meer informatie

• Space Oasis Delft heeft een website waar informatie wordt geplaatst. Ook staan daar links naar hun social media kanalen.
  • De competitie waar het team aan meedoet heet ‘the Lunar or Martian Village’ van de Jacques Rougerie foundation. Meer informatie vind je op hun website.
Headerbeeld: De bannerfoto van dit artikel is door NASA (Unsplash).