Afscheidsrede hoogleraar Thijs Asselbergs ‘Over de nieuwe architect’

Nieuws - 21 juni 2023 - Communication BK

Ter gelegenheid van het afscheid van Thijs Asselbergs als hoogleraar Architectural Engineering (AE&T) organiseert de faculteit Bouwkunde van de TU Delft op dinsdag 4 juli het symposium 'Dag van de nieuwe architect' in de Oostserre. Om 16:00 uur spreekt Thijs zijn afscheidsrede ‘Over de nieuwe architect' uit. “Ik zie dit afscheid niet als een einde, maar als een nieuw begin”.

“Waar ik ooit als pas afgestudeerde vragen stelde, en ik als docent antwoorden gaf op de vragen van anderen, wil ik nu, aan het slot van mijn vijftien jaar hier bij de faculteit Bouwkunde van TU Delft, simpelweg het gesprek doorgeven dat ik al die vijftien jaar heb gevoerd. Het gesprek dat nog steeds gevoerd moet blijven worden, voordat de kloof tussen de architect en maatschappij zo groot is dat wij er zelf in verdwijnen. De bouwkundige gemeenschap moet zijn verantwoordelijkheid nemen en van hun eilandenrijk een archipel maken. Architectuur is niet van de architect alleen.”

Nieuwe generatie architecten staat voor een opgave

Naar aanleiding van gesprekken met studenten geeft Asselbergs zijn persoonlijke kijk op het vak en zet uiteen hoe ‘de nieuwe architect’ vorm moet krijgen. Juist op het moment dat Thijs Asselbergs aantrad als hoogleraar aan de TU Delft in 2008 ging Lehman Brothers failliet. Het luidde de kredietcrisis in. Dit had enorme impact op de bouw en de architectuur. Meer dan de helft van de architecten verloor hun werk of verdween. Asselbergs: “Hoe ziet de toekomst van de architectuur er na die turbulente geschiedenis uit? Welke opgave staat deze generatie architecten te wachten in tijden van ingrijpende economische en klimatologische veranderingen? En wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe architect?”

Het verlangen naar innovatie en samenwerking

Thijs Asselbergs hoogleraarschap getuigt van het verlangen naar innovatie en samenwerking. Als hoogleraar Architectural Engineering ontwikkelde hij met studenten en docent-onderzoekers innovatieve technologische oplossingen als een integraal onderdeel van de architectuur. “Het gaat om geïndustrialiseerde, flexibele en circulaire bouwoplossingen, alleen al voor de grote hoeveelheid huizen die het komende decennium moeten worden gebouwd en aangepast”, geeft Asselbergs als voorbeeld. Ook wil hij aanpasbare flexibele bouwsystemen uitdenken die ondanks beperkingen genoeg architectonische ontwerpruimte bieden. Maar Thijs Asselbergs doet meer met zijn studenten. Hij onderschrijft het belang van de mogelijkheden van data-architectuur, digitalisering en robotisering. En het is belangrijk om na te denken over nieuwe financiering van de bouw en systemen op gebied van mobiliteit. “Het industrialiseringsproces van bouw en integratie van het ontwerp daarin staat nog in de kinderschoenen”, aldus Asselbergs.

Uitreiking eerste exemplaar boek aan Rijksbouwmeester

Tijdens het symposium wordt het eerste exemplaar van Thijs Asselbergs' boek Over de nieuwe architect aan Rijksbouwmeester Francesco Veenstra aangeboden. In Over de nieuwe architect (nai010 uitgevers), opgetekend door schrijver Daan Heerma van Voss, blikt Thijs Asselbergs, met 40 jaar ervaring als docent, architect en aanjager van architectuurbeleid, vooruit.

Meer informatie

Het symposium ‘Dag van de nieuwe architect’ wordt georganiseerd voor en door studenten, medewerkers van de faculteit Bouwkunde van TU Delft, alumni en ontwerpers. Moderator is Indira van ’t Klooster, directeur van Arcam. Het symposium is vrij toegankelijk. Het programma start om 13.30 uur in de Oostserre. Vind hier meer informatie over het programma en de sprekers.

Het boek in de Engelse vertaling is vanaf 4 juli gratis te downloaden via TU Delft Open acces (let op: link wordt hier na die datum toegevoegd).
De Nederlandse versie zal in gedrukte vorm te koop zijn bij nai010