Blinde vlekken vinden in de historiografie van architectuur en stedenbouw

Nieuws - 15 juni 2023 - Communication BK

Licht werpen op onderbelichte aspecten van de architectuur en stedenbouw in de twintigste eeuw. Dat is wat Janina Gosseye, hoogleraar Building Ideologies per maart 2023, voor ogen heeft. Hiervoor acht ze middelen zoals beeldverhalen en mondelinge bronnen heel geschikt. “Hoe beïnvloeden politieke, sociale en economische ontwikkelingen onze gebouwde omgeving? Wat betekent dit voor bewoners, opdrachtgevers, architecten, aannemers?”

Janina Gosseye is sinds de herfst van 2020 werkzaam aan de faculteit Bouwkunde. Na in België, Australië en Zwitserland te hebben gewoond, verruilde ze haar betrekking aan ETH Zürich voor een Delft Technology Fellowship. “Dit is een speciale regeling, bedoeld om meer vrouwelijke onderzoekers aan de universiteit te binden. Het is een wat vreemde ingang, wellicht, want mijn werk is niet technologisch georiënteerd. In mijn opleiding tot architect in Brussel hadden de geesteswetenschappen de overhand. Ik houd van lezen, schrijven en vormgeving.”

Drieluik

Na ook een graad in Human Settlements te hebben verworven, promoveerde ze in 2012 in Leuven op onderzoek naar door de Vlaamse overheid gebouwde vrijetijdsvoorzieningen in de naoorlogse periode. Dit onderzoek naar de wisselwerking tussen de ideologie van de welvaartsstaat en de gebouwde omgeving breidde ze vervolgens uit. “In architectuurgeschiedenis wordt veel aandacht besteed aan wat overheden gedaan hebben. De welvaartsstaat is echter een soort contract tussen de staat, de private sector en niet-gouvernementele organisaties. Door de ontstaansgeschiedenis van winkelcentra en andere voorzieningen uit te pluizen, wilde ik het hele speelveld beter in kaart brengen. Liefdadigheidsorganisaties, bijvoorbeeld, hebben ook een vinger in de pap. Mijn doel was en is beter te begrijpen welke belangen en motieven een rol gespeeld hebben in de vormgeving van onze gebouwde omgeving.”

Het snijvlak van architectuur, stedenbouw, politieke en sociale systemen heeft haar warme belangstelling. Janina: “Als Delft Technology Fellow kon ik op de afdeling Architectuur van deze faculteit een eigen visie ontwikkelen op onderzoek naar dit snijvlak.” Deze visie vormt de grondslag van haar leeropdracht. “Onder de term Building Ideologies schaar ik diverse inspanningen. Je kunt het zien als een drieluik.”

Ten eerste wil Janina een strakke onderzoekslijn uitzetten. Profession and Practice behelst wetenschappelijk onderzoek naar veranderingen in de beroepspraktijk van architecten en stedenbouwkundigen in de tweede helft van de twintigste eeuw. “Hoe verhoudt professionalisering zich bijvoorbeeld tot veranderende regelgeving ten gevolge van sociale en politieke verschuivingen? Hiervoor is in Europa, ook in Nederland, betrekkelijk weinig aandacht. Het beeld van architecten als creatieve ontwerpers die min of meer hun gang kunnen gaan, is hardnekkig. Terwijl onder meer economische omstandigheden tot heel andere realiteiten kunnen leiden. Door daar meer over te weten te komen, kunnen we stereotypen en eenzijdige beeldvorming nuanceren, en bijstellen.”