Hoe we opkomen voor Equity, Diversity and Inclusion in onze community

Nieuws - 05 oktober 2023 - Communication BK

Robert Gorny, bijnaam Bob, is architectuurtheoreticus, docent en onderzoeker. In zijn werk heeft hij zich altijd beziggehouden met feministische filosofie en queer theory. Daarom was zijn benoeming tot Diversity Officer (nu EDI-officer genoemd) afgelopen februari een logische volgende stap. Cecile Calis solliciteerde oorspronkelijk naar dezelfde functie, maar haar pleidooi voor een community-gerichte aanpak overtuigde de decaan om de nieuwe functie van Community Officer te creëren. Samen zetten ze zich binnen de faculteit Bouwkunde in voor Equity, Diversity, Inclusion (EDI) en het verbinden van onze Community.

Hoe blikken jullie terug op de eerste acht maanden?

Bob: "Mijn eerste focus was het vertrouwd raken met het werk van mijn voorganger Roberto Rocco. De grootste taak was de overgang van het EDI student and staff advisory team. Ze zijn erg behulpzaam, maar tijdens de zomer heb ik veel tijd besteed aan het zoeken en instrueren van nieuwe leden." Cecile heeft ook een groep studenten bij elkaar gebracht, in haar geval om te helpen bij de organisatie van evenementen. Haar eerste evenement was een themadiner, 'Belong', dat een breed scala aan feedback opleverde over vraagstukken op het gebied van onderwijs, studenten en praktische zaken. Een ander recent evenement was het filmfestival, dat in de loop van de avond 150 studenten en medewerkers trok.
De bevindingen van de evenementen werden geanalyseerd door Bob. Hij werkte samen met het centrale diversity office om gendergelijkheid en equity te bevorderen door de TU-brede EDI-normen bij te werken. Daarnaast schreef hij een analyse van wat de faculteit doet op het gebied van diversiteit, die de basis zal vormen voor een strategisch plan. Hij vernieuwde ook de EDI Instagram pagina. Tot slot presenteerde hij en Cecile op de welkomstdag voor nieuwe MSc-studenten.

De nieuwe EDI & Community website

Een van de prestaties van Bob en Cecile verdient extra aandacht. De faculteit Bouwkunde heeft nu een eigen website voor alles wat te maken heeft met Equity, Diversity, Inclusion en Community! Op deze website vind je onder andere een overzicht van aankomende evenementen, terugblikken op eerdere evenementen, en een up-to-date mission statement. Ook staat er hoe je onderdeel kan worden van het EDI advisory team en de Community groep.

Hoe zien jullie de rol van EDI binnen deze faculteit?

"EDI heeft veel sociale, economische, politieke en psychologische aspecten", zegt Bob. "Dus voor onze faculteit wil ik laten zien dat al deze aspecten deel kunnen en moeten uitmaken van ons denken en doen." Zo liep er al een plan voor een samenwerking tussen drie faculteiten om een prijs uit te reiken aan de beste MSc scriptie op het gebied van het bevorderen of onderzoeken van diversiteit. De eerste editie was in 2022, de volgende inzendingsronde wordt binnenkort aangekondigd.

Ik wil laten zien dat alle aspecten van EDI deel kunnen en moeten uitmaken van ons denken en doen.

Robert Gorny

Waar Bob zich richt op het belichten van ongeziene onderwerpen, richt Cecile zich op de praktische aspecten van Diversiteit. "Denk aan de hersenen", zegt Cecile. "De kracht ervan zit niet alleen in het aantal neuronen, maar vooral in het aantal verbindingen ertussen. Ik geloof dat hetzelfde geldt voor mensen. Er is zo veel mogelijk als we meer verbonden raken met elkaar." Haar aanpak is tweedelig: het organiseren van evenementen en het vergroten van het aanbod van kleinschalige, veilige plekken waar faculteitsmedewerkers en studenten elkaar kunnen ontmoeten. Beide initiatieven brengen de faculteit samen, en de evenementen leveren bovendien waardevolle feedback voor zowel haar als Bob.

Hoe gaan jullie in de komende tijd opkomen voor EDI?

Cecile: "Ik ben van plan om dit academisch jaar zes diners te organiseren, waarvan de thema’s afwisselen tussen abstracte concepten en praktische onderwerpen. In het ideale scenario zullen er bij sommige diners gasten zijn die sceptisch of openlijk kritisch tegenover Diversity staan." Ze denkt ook aan het plannen van verschillende initiatieven om interactie tussen faculteitsleden te stimuleren, bijvoorbeeld door ons aan te moedigen om portretten van elkaar te tekenen tijdens lunchpauzes.

Er is zo veel mogelijk als we meer verbonden raken met elkaar.

Cecile Calis

Bob is het eens met het belang van evenementen: "Tijdens deze diversiteitsweek zullen er drie sprekers zijn om te inspireren tot best practices in onderzoek, onderwijs en werkcultuur." In januari 2024 wil hij iets soortgelijks organiseren rond dekolonisatie en het einde van de slavernij. Maar hij blijft gefocust op het totaalplaatje: "Op de lange termijn wil ik dat het EDI student and staff advisory team uitgroeit tot een lab, dat faculteitsbreed of zelfs universiteitsbreed onderzoek naar EDI mogelijk maakt."

Bob en Cecile zijn het eens over hun uiteindelijke doel: een structurele verandering in cultuur en mentaliteit, waardoor EDI een integraal onderdeel wordt van hoe we denken. Bob: "Dit doel kost veel tijd en veel inspanning, maar op de lange termijn draaien steeds meer mensen bij." En net als Bob wil Cecile een paradigma-verschuiving teweegbrengen als het gaat om Diversity en Inclusion: "bij elke praktische of strategische beslissing moeten deze doelen vanaf het begin mee worden genomen!”.

Bob en Cecile staan altijd open voor een persoonlijk gesprek. Neem dus gerust contact met ze op als je vragen hebt.