In gesprek met Ai Weiwei – een terugblik

Nieuws - 04 oktober 2023 - Communication BK

Ai Weiwei is een conceptueel kunstenaar, politiek activist en filosoof uit China. Hij was in Nederland voor de opening van de tentoonstelling 'Ai Weiwei. In Search of Humanity' in de Kunsthal. Voor docent Job Schroën van de master studio Extreme was dit een uitgelezen kans om Ai Weiwei uit te nodigen op onze faculteit.  Er was grote belangstelling voor het gesprek met Ai Weiwei in de Oostserre. Voor wie er niet bij kon zijn, is de livestream te vinden op het BK YouTube kanaal.

Humanity

Ai Weiwei is een van de meest vooraanstaande kunstenaars, mensenrechtenactivist en criticus van autoritaire machtssystemen van dit moment. Een belangrijke reden om Ai Weiwei uit te nodigen waren de onderwerpen van zijn werk, die ook bijvoorbeeld in de Master studio Extreme Architecture terugkomen. Hier zijn studenten bezig met de wederopbouw van Turkije en Marokko na de recente aardbevingen. De wederopbouw is een technische uitdaging, maar nog meer een humanitaire. Een duidelijke link met de tentoonstelling in de Kunsthal. Voor dit gesprek met Ai Weiwei werden vragen van onze studenten besproken onder leiding van decaan Dick van Gameren en docent Job Schroën.

Photo's made by: Marcel Bilow