Kom Kijken: een tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek ontworpen door vijf studenten

Nieuws - 28 augustus 2023 - Communication BK

Vandaag opent de tentoonstelling 'Kom Kijken' in de Oude Kerk in Delft. De tentoonstelling viert zowel het leven en werk van Antoni van Leeuwenhoek als het onderzoek binnen de microbiologie. Ze is het resultaat van ruim een jaar werk van kunstenaars, ontwerpers en een bouwteam. Essentieel voor het project waren de ontwerpen en marketing door studenten van de TU Delft Faculteit Bouwkunde.

Van Minor tot volwaardige tentoonstelling

Aan het begin van het vorige studiejaar schreven ongeveer dertig studenten zich in voor de minor 'Spaces of Display' onder leiding van Leontine de Wit. In de loop van een semester kregen deze studenten eerst college over publieke displays en vervolgens de uitdaging om deze zelf te ontwerpen. Het eindproject was een tentoonstelling in januari genaamd FOCUS, waar hun ideeën werden tentoongesteld in de openbare bibliotheek van Delft. Het oorspronkelijke idee was dat twee studenten door leden van het Science Centre zouden worden gekozen om hun idee te realiseren voor de volgende tentoonstelling, die augustus zou openen. Het lijkt er echter op dat FOCUS indrukwekkend genoeg was om te overtuigen dat de volgende tentoonstelling volledig een studentenproject zou moeten zijn. Zodoende werden vijf studenten gekozen om het ontwerp en de marketing van 'Kom Kijken' voor hun rekening te nemen.

Het jaar van van Leeuwenhoek

‘Kom Kijken' is onderdeel van een jaarprogramma om Antoni van Leeuwenhoek te vieren en te herdenken.

Deze revolutionaire wetenschapper overleed precies 300 jaar geleden in zijn geboortestad Delft. Dankzij zijn microscopen, waarvan de vergroting pas tientallen jaren na zijn dood zou worden overtroffen, kon de mens voor het eerst een blik werpen op de wereld van de microben. Nu, drie eeuwen later, schets 'Kom Kijken' een beeld van zijn werk. Ook ontmoet je de andere microbiologen die Delft rijk is en leer je over de mogelijke toekomst van het onderzoeksveld. Kom naar de tentoonstelling en ervaar de historische artefacten, artistieke interpretaties, interessante informatie en natuurlijk het ontwerp door vijf jonge talenten van 'onze' faculteit!

Meer informatie

De tentoonstelling "Kom Kijken" is te zien van maandag 28 augustus tot en met zaterdag 28 oktober in de Oude Kerk, Delft. Entree is inbegrepen bij het toegangskaartje voor de kerk. Adres: HH Geestkerkhof 25, 2611 HP Delft.

De minor Spaces of Display wordt gecoördineerd door docente Leontine de Wit van de faculteit Bouwkunde (afdeling Architectuur).

Meer over het Antoni van Leeuwenhoekjaar en andere evenementen van de TU Delft rond dit thema vind je hier.