Q-Park Student Award voor scriptie over mobiliteitshubs

Nieuws - 27 november 2023 - Communication BK

Onlangs won BK masterstudent Rik van den Bogaerdt de Q-Park Student Award voor zijn scriptie over mobiliteitshubs. In totaal dongen 75 studenten mee en uit 11 genomineerden ontving de scriptie ‘Shared Mobility Hubs in Urban Developments’ van Rik de Student Award. Hij studeerde cum laude af in de master track Management in the Built Environment. Naast Rik wonnen nog twee TU Delft studenten de Q-Park Award.

Mobiliteitshubs binnen gebiedsontwikkelingen

In zijn afstudeerscriptie wordt onderzocht hoe ontwikkelaars kunnen sturen op de integratie van hubs met deelmobiliteit binnen gebiedsontwikkelingen, zowel in de ontwikkel- als in de gebruikersfase. Er valt te lezen dat deelmobiliteit de laatste jaren zijn weg heeft gevonden in het stedelijke landschap. Uit studies komt steeds vaker naar voren dat hubs een middel zijn om deelmobiliteit aan te bieden, maar wijkhubs met deelmobiliteit zijn nog niet uitgebreid bestudeerd in relatie tot gebiedsontwikkeling.

De conclusie uit het onderzoek luidt dat de manier waarop ontwikkelaars kunnen sturen op de integratie van wijkhubs, afhangt van zowel de behoefte van de gebruiker, als de doelen van de betrokken private en publieke partijen. Tezamen bepaalt dit het doel dat de hub dient en uiteindelijk het type hub waarop wordt gestuurd.

Meer informatie

De andere twee winnaars waren Govert van Loon van TBM, TU Delft met ‘Residential self-selection and changes in travel behaviour and travel attitudes caused by relocation’ en Jolien Meulepas, ook van TBM, TU Delft met een scriptie over Mobility injustice: focusing on individuals’ capabilities and everyday mobility experiences.

Bekijk de afstudeerscriptie van Rik van de Bogaerdt op de Repository. Zijn afstudeermentoren waren Paul Chan en Erwin Heurkens, beiden werkzaam bij de afdeling MBE.

De Studentenprijs wordt gezamenlijk georganiseerd door Q-Park en de Erasmus Universiteit Rotterdam en staat open voor alle Europese universiteiten en hogescholen. Sinds de start in 2014 hebben honderden studenten deelgenomen met hun scripties.