Derde community diner: wat weet en vindt Bouwkunde van AI?

Nieuws - 20 februari 2024 - Communication BK

Op dinsdag 13 februari stond het derde community diner in het teken van artificial intelligence. Een rits sprekers, zowel onderzoekers van BK als externen, vertelden de ongeveer 60 aanwezigen over hun ervaringen met AI. De focus lag hierbij op de nieuwe generatieve AI’s zoals ChatGPT en MidJourney. Het merendeel van zowel sprekers als gasten bleek enthousiast over de mogelijkheden die deze AI’s bieden voor onderzoek, onderwijs, en ontwerp.

De avond begon luchtig, met architect Frits de Kleine en AI adviseur Ewout Noyons die lieten zien hoe hun eerste interactie met ChatGPT verliep. Door de applicatie tegen te spreken, kwamen ze al snel de beperkingen van het systeem tegen: “het voelde alsof Chat maar wat zei in een poging om ons te vriend te houden”. Hun sceptische conclusie werd verder uitgebouwd door de volgende spreker, onderzoeker Christoph Lofi. Hij hielp de zaal herinneren aan het cyclische fenomeen van de ‘AI hype’ die elke vijf tot tien jaar uitbreekt. Hoewel de generatieve AI’s zeker indrukwekkend lijken, is er nog veel werk aan de winkel in de onderliggende technologieën en processen.

Christoph Lofi vroeg AI om een ‘zelfportret’ te maken door het invoeren van de prompt ‘Pre-Trained Generative Transformers’, de jargon-term voor dit type AI.

De volgende drie sprekers vroegen expliciet om de mening van de zaal. Onderzoeker Willem-Paul Brinkman liet zien wat mogelijk in het verschiet ligt voor het toepassen van generatieve AI’s in het ontwerpproces. Hij vroeg de aanwezigen hoe deze technologie het onderwijs op BK en het werk van BK alumni kan veranderen. Onderzoeker Dave Murray-Rust legde vervolgens enkele oefeningen uit die studenten kritisch na laten denken over de sterke en zwakke punten van AI. Hij stond open voor discussie over de toekomstige rol van AI in de maatschappij. Daarna vroeg onderzoeker Seyran Khademi aan de aanwezigen om zichzelf te plaatsen op twee spectra. Ben je optimistisch of sceptisch richting AI? En denk je dat AI ons leven gaat veranderen, of is het slechts een hulpmiddel?

Willem-Paul toonde voorbeelden van hypothetische en onrealistische vakantiewoningen die hij liet genereren door een AI.

Architect Cas Esbach maakt in ieder geval voluit gebruik van AI. In zijn presentatie toonde hij aan de hand van tientallen renders en screenshots hoe generatieve AI zijn baan heeft veranderd. Met deze technologie is het nu mogelijk om ontwerpen bliksemsnel te creëren, visualiseren, en aan te passen. Na deze indrukwekkende voorbeelden vroeg onderzoeker Stefan van der Spek aan specifieke doelgroepen in de zaal hoe zij denken over de invloed van de techniek op hun vakgebied. Wat betekent AI in de nabije toekomst voor studenten, architecten, onderzoekers, of medewerkers?

Stefan vroeg verschillende doelgroepen in de zaal wat zij dachten over de gevolgen van AI voor hun toekomst.

De avond werd gesloten door een kort dankwoord van Rob Mudde, Vice-president Education van de universiteit, die enthousiast is over de sociale en intellectuele waarde van open discussies tussen leden van de TU community. Het team achter de community diners is het hier natuurlijk volledig mee eens, en hoopt dat iedereen zich welkom voelt om aan te sluiten bij de volgende editie!

Meer informatie

Christoph en Willem-Paul zijn werkzaam binnen het AI initiatief van de TU Delft. Binnen dit netwerk vind je ook Dave, co-lab director van het AI Futures Lab, en Seyran, co-lab director van het AiDAPT Lab. Via deze link kun je abonneren op de wekelijkse TU Delft AI nieuwsbrief.

Dit diner werd georganiseerd door Cecile Calis (BK Community Officer), Frits de Kleine (docent op BK en architect), Anna Serysheva (masterstudent op BK, werkt ook bij @Hok) en Maryam Naghibi (postdoctoraal onderzoeker op BK). Met dank aan Charlotte Boelens (Community Manager AI Labs) en Georg Vrachliotis (Professor Building Knowledge, BK) voor hun hulp en advies.

Het volgende community diner vindt plaats op dinsdag 2 april en staat in het teken van Glass Ceilings.