Experts

Drie wetenschappers uitgelicht

René Hoonhout

Groenbeheerder TU Delft Campus

Groenbeheerder van de TU Delft Rene Hoonhout kent iedere boom op de campus: al 34 jaar is hij verantwoordelijk voor het groen op het campusterrein van de TU Delft. Een van de speerpunten is het vergroten van de biodiversiteit rondom de universiteit. Zo werd er rond 2008 een groot park aangelegd tussen de faculteiten door, waar voorheen parkeerplaatsen waren. En zo wordt er steeds minder vaak gemaaid, worden bloemenmengsels gezaaid of bomen geplant waar bessen voor vogels aan groeien. Om studenten en medewerkers enthousiast te maken voor het groen, houdt Hoonhout ook de biodiversiteitstour. De biodiversiteitstour is tevens een soort nulmeting, over een paar jaar wordt opnieuw gekeken: zijn er meer soorten vogels of meer bijensoorten?

“Ik ben opgeleid als hovenier. Vroeger moest alles zo netjes en zo strak mogelijk, niet maaien was uit den boze. Je merkt een grote omslag. Mensen, vooral studenten, bemoeien zich steeds meer met de buitenruimte. Als ik nu ga maaien, krijg ik direct te horen: waarom zou je het wegmaaien? Mensen accepteren ook steeds meer onkruid.”

Mail: l.f.hoonhout@tudelft.nl
Talen: NL

Nico Tillie

Urban ecology

Dr.ir. Nico Tillie is universitair docent landschapsarchitectuur en directeur van het Urban Ecology Design lab aan de TU Delft, een onderdeel van de faculteit Bouwkunde. Voordat hij aan de TU Delft werkte, was hij onder meer verantwoordelijk voor het aanplanten van het Museumpark in Rotterdam. Zijn onderzoek en onderwijs gaan over het herstellen van biodiversiteit op systeemniveau (bijvoorbeeld vraagstukken rondom watertoevoer, maaien, begrazing); op biotoop niveau (maken we een glooiende helling of een stenen helling); en op schaalniveau (denk aan nestkasten ophangen of bijenhotels aanleggen). Ook werkt hij nauw samen met het team van EcoCampus, dat de campus van de TU Delft verduurzaamt, en met de Hortus Botanicus Delft. Hiernaast werkt hij samen met Naturalis en met de universiteit van Londen.

“De biodiversiteitscrisis is een sluimerende crisis, misschien nog groter dan de klimaatcrisis. We zijn voor heel cruciale zaken afhankelijk van de natuur; schoon water, medicijnen, voeding, (bouw)materialen maar ook onze veiligheid. Als de biodiversiteit instort zijn wij mensen nergens meer. Maar ik denk graag in oplossingen. Daarom werk ik in dit lab. Er komen ook studenten biologie langs die weten hoe erg het achteruit gaat, maar niet weten wat ze eraan kunnen doen. Hier verzinnen we de oplossingen.”

Mail: N.M.J.D.Tillie@tudelft.nl

James Byng

Directeur botanische tuin TU Delft

James Byng is directeur en wetenschappelijk conservator van de TU Delft Hortus Botanicus, de botanische tuin van de universiteit. Hiernaast is hij gastonderzoeker bij het Naturalis Biodiversity Center. De van oorsprong Britse botanicus verzamelt, benoemt en beschrijft planten van over de hele wereld. Elk jaar worden er ongeveer tweeduizend planten beschreven die nieuw zijn voor de wetenschap. Veel hiervan worden ernstig bedreigd door klimaatverandering of andere factoren. In het voorjaar van 2024 opent de TU Delft Hortus Botanicus uitgestorven planten-tuinen.

“We worden geconfronteerd met zowel een klimaat- als een biodiversiteitscrisis. Een technische botanische tuin als onderdeel van een technische universiteit kan een enorme rol spelen bij het oplossen en verlichten van de ergste scenario's.”

Mail: j.w.byng@tudelft.nl
Talen: EN

Henk Jonkers

Bio-aangepaste bouwmaterialen

Henk Jonkers, van oorsprong bioloog, werkt aan de TU Delft als Professor Bio-adapted and Sustainable Building Materials bij faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van bio-aangepaste bouwmaterialen: dat zijn materialen die levende organismen bevatten, of de groei daarvan stimuleren. Deze materialen functioneren beter en hebben tegelijkertijd een kleinere milieu-impact. Voorbeelden zijn zelfhelend beton op basis van bacteriën, en mosbeton. Hiernaast richt zijn onderzoek zich op de implementatie van natuur in de gebouwde omgeving. Hij zegt in dit verhaal

“Slechts tien procent van de natuur in Nederland is in goede conditie en van hoge kwaliteit. Terwijl uit allerlei onderzoeken blijkt dat we voor ons voorbestaan geheel afhankelijk zijn van wat de natuur ons levert. Het is dus hoog nodig dat we de staat van de natuur in Nederland verbeteren, om ons welzijn te garanderen.”

Mail: h.m.jonkers@tudelft.nl

Bregje van Wesenbeec

Ecoloog en expert Bouwen met de Natuur

Bregje van Wesenbeeck is onderzoeker bij zowel Deltares als de TU Delft, en ze verdiept zich onder andere in het gedrag van planten en bomen onder extreme hydraulische omstandigheden. Ze onderzoekt hoe natuurlijke ecosystemen kunnen helpen bij waterbeheer. Om het mangrove-experiment te kunnen realiseren, is ze jarenlang bezig geweest met het opkweken van tropische mangrovebomen in een kas bij Deltares. Eerder onderzocht ze ook hoe wilgen overstromingen kunnen voorkomen.

“Modellen die voorspellen hoe bomen zich gedragen in water, zijn gebaseerd op statische stokjes. Maar juist bij flinke golven buigen bomen mee. Als we de beschermende rol van de natuur serieus willen meenemen in onze overstromingsbescherming, dan zijn metingen op ware schaal onmisbaar.”

Mail: B.K.vanWesenbeeck@tudelft.nl

Contactgegevens persvoorlichter