Experts

6 wetenschappers uitgelicht

Olya Kudina

Onderzoekt hoe generatieve AI systemen onze democratie beïnvloeden

Dr.ir. Olya Kudina is Assistant Professor in Ethics/Philosophy of Technology aan de faculteit Techniek, Bestuur & Management. Haar onderzoek gaat over hoe AI-technologieën menselijke waarden beïnvloeden en over verantwoord ontwerp van AI-systemen. Ze gebruikt ChatGPT in haar onderwijs: waarbij ze haar studenten uitdaagt om deze te gebruiken en kritisch te evalueren als gebruikers en toekomstige ingenieurs. Ze onderzoekt deepfakes, art generation (e.g. Midjourney and DaLLE), Large Language Models en spraakassistenten.

“Het is alsof OpenAI de maatschappij gebruikt als een groot laboratorium, waar ze de reacties van mensen kunnen zien en meenemen."

Mail:  o.kudina@tudelft.nl
Talen: NE + EN

Lydia Chen

Expert op gebied van machine learning algoritmes en synthetische data

Dr.ir. Lydia Chen is Associate Professor in Distributed Machine Learning Systems aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Hoe bouw je een generatief AI-model, en hoe gebruik je het? Lydia Chen onderzoekt hoe synthetische data – gegevens door AI-systemen gegenereerd – privacy kunnen waarborgen. En hoe ChatGPT kan worden gebruikt om bestaande 'normale' datasets te verrijken met synthetische data.

"Als het gaat om generatieve AI moet je een onderscheid maken tussen het maken van een generatief computermodel en het daadwerkelijk gebruiken van dat model. Wij onderzoeken manieren waarop je generatieve modellen kunt tweaken om ze nuttig te maken voor iedereen - met behoud van de menselijke privacy."

Mail: Y.Chen-10@tudelft.nl

Artur Schweidtman

Computeralgoritmen en hun toepassing op chemische industrieprocessen

Dr.ir. Artur Schweidtman is Assistant Professor AI & Machine Learning for Chemical Engineering aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Naast zijn onderzoeksinteresse in computeralgoritmen, AI, machine learning en hun toepassing op chemische industrieprocessen, onderzoekt Artur momenteel de kwaliteit van generatieve AI-tools zoals ChatGPT voor algemene wetenschaps- en ingenieursvragen.

“Als steeds meer mensen zich tot deze tools zullen wenden met kennisvragen over fundamentele wetenschappelijke zaken, worden vragen over nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en belangrijke details relevant.”

Mail: A.Schweidtmann@tudelft.nl

Cynthia Liem

Betrouwbare, human-centered AI

Als AI-wetenschapper voelt Associate Professor Trustworthy Artificial Intelligence Cynthia Liem zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling, training en implementatie van deze technologie in onze maatschappij op een betrouwbare manier.

Met inspiratie vanuit haar dubbele achtergrond als pianist en informaticus onderzoekt en duidt ze de toepassing van digitalisering (zie o.a. De Correspondent). Ze was de eerste technische commentator op de Toeslagenaffaire en werkte samen met onderzoeksjournalisten van Argos, Follow The Money en Lighthouse Reports aan items rondom risicomodellering in de Gemeente Rotterdam. Ook op het gebied van generatieve AI is ze als opiniemaker in beeld, waarbij ze zich met name richt op de verhouding tussen de mens en de technologie (zie o.a. Trouw en De Volkskrant).

“Het is klakkeloos en kortzichtig om AI-technologieën als bovenmenselijke vervanging van menselijke interpretatie te zien.”

Mail: C.C.S.Liem@tudelft.nl
Talen: NL + EN

Avishek Anand

Verklaarbare AI

Avishek Anand, universitair hoofddocent Web Information Systems, is geïnteresseerd in het bouwen van verantwoorde zoekmachines. Aan de ene kant ontwikkelt hij algoritmen om nauwkeurige en snellere zoekmachines te maken met behulp van grote taalmodellen zoals chatGPT, aan de andere kant ontwikkelt hij methoden om het besluitvormingsproces van deze complexe machine learning-modellen uit te leggen.

“We proberen menselijke informatiebehoeften beter te begrijpen en taalmodellen zoals chatGPT zodanig in te zetten dat ze op een voor mensen begrijpelijke manier reageren.”

Mail: avishek.anand@tudelft.nl

Contactgegevens persvoorlichter