Experts

Vier wetenschappers uitgelicht

Jan Carel Diehl

Inclusieve, duurzame gezondheidsinterventies

Jan Carel Diehl is hoogleraar Design for Inclusive Sustainable System Interventions aan de faculteit Industrieel Ontwerpen. Met 25 jaar ervaring is hij een voorloper op het gebied van het ontwikkelen van innovaties voor het vergroenen van de zorg. Zijn missie is de toegang tot gezondheidszorg te vergroten en tegelijkertijd de impact ervan op het milieu wereldwijd te verminderen. Hij werkt hiervoor onder andere samen met het Erasmus MC en het LUMC. Hiernaast houdt Diehl zich bezig met het verbeteren van de toegang tot gezondheidszorg in Afrikaanse landen; bijvoorbeeld door het ontwerpen van producten die goed herbruikbaar zijn. Hij vertelt in het Algemeen Dagblad:

“Hoewel hard wordt gewerkt aan veranderingen, zijn die niet zomaar zichtbaar. Door strenge regelgeving in de zorg, en doordat alles eerst getest moet worden. Een apparaat dat we nu verzinnen kan pas over vijf, zes of zeven jaar de markt op. Maar het is van belang dat we snel een kantelpunt vinden. Ik sta zelf vaak in de operatiekamer. Om ook echt te begrijpen hoe het gaat.”

Mail: j.c.diehl@tudelft.nl

Tim Horeman

Betaalbare medische systemen die minder ziekenhuisafval genereren

Tim Horeman is universitair hoofddocent Sustainable Surgery & Translational Technology (SS&TT) aan de TU Delft. Naast de ontwikkeling van slimmere implantaten heeft hij ruime ervaring met het ontwikkelen van duurzame, chirurgische instrumenten voor de geavanceerde (robot)chirurgie. Hiernaast onderzoekt hij hoe de hoeveelheid ziekenhuisafval gereduceerd kan worden door het gebruik van instrumenten die langer mee kunnen gaan, hergebruikt kunnen worden of zelfs gerecycled kunnen worden. Ook is hij mede-oprichter van de internationale medtech startups GreenCycl, MediShield & ForceSense, Surge-on Medical en SuperSeton. Hij zegt in De Ingenieur:

“Veel instrumenten zijn wegwerp: een prettig verdienmodel voor bedrijven, maar erg slecht voor de wereld. Daarom werken we sinds kort aan een operatierobot waarvan de instrumenten beter zijn te reinigen voor hergebruik. Want dit soort robots zijn geweldige staaltjes techniek, maar de instrumenten die erin zitten, kunnen maar een paar keer veilig worden gebruikt. De afvalberg van robotoperaties is daardoor soms 40 procent hoger dan van reguliere kijkoperaties. Als ik vanuit mijn pensioen terugkijk, hoop ik dat we met zijn allen een duurzamere wereld hebben gemaakt en dat mijn technologieën daaraan een beetje hebben bijgedragen.”

Mail: t.horeman@tudelft.nl

Bart van Straten

Circulariteit in de gezondheidszorg

Door zijn ervaring in het familiebedrijf voor chirurgische ziekenhuisapparatuur Van Straten Medical, zag Bart van Straten hoeveel ziekenhuisafval er dagelijks ontstaat. Zijn missie is om ziekenhuisinstrumenten en -producten circulair te maken. Van Straten is gepromoveerd bij Tim Horeman op het onderwerp: circulair hergebruik van chirurgische hulpmiddelen en chirurgisch afvalmateriaal. Samen met Horeman zette hij een Field Lab op voor experimenteel onderzoek naar het opwerken van chirurgisch afval tot nieuwe medische producten en hij ontwikkeld een MOOC voor de universiteit. Van Straten zegt in een interview in het Parool:

“In Nederland worden per ziekenhuis per jaar tot 50.000 metalen instrumenten na één keer gebruiken weggegooid. In heel Europa moeten dat er gigantisch veel zijn. Ik heb onderzocht hoe je van chirurgisch afval nieuwe medische producten kunt maken. En hoe je daarnaast kunt inzetten op hergebruik. De operatiekamer als goudmijn voor grondstoffen.”

Mail: b.j.vanstraten@tudelft.nl

Tamara Hoveling

Promovenda in de Sustainable Design Engineering groep

In haar promotieonderzoek richt Tamara Hoveling zich op het circulair ontwerpen van medische devices waar elektronica inzit. Bijvoorbeeld een chirurgisch gebruikte endocutter die wordt gebruikt bij kijkoperaties van het maag-darmkanaal: ze onderzoekt hoe je dit type apparaat duurzamer kunt ontwerpen zonder verhoging van infectierisico. Hebben we elektronica echt nodig, en kunnen we de apparaten hergebruiken, refurbishen of recyclen? Haar missie is dat technologie een belangrijke rol kan blijven spelen in het verbeteren van de zorg, zónder de enorme milieu-impact.

“Ik wil een circulaire design guide voor medische devices publiceren zodat technologie een belangrijke rol kan blijven spelen met een minimale milieu-impact.”

Mail: t.hoveling@tudelft.nl

Contactgegevens persvoorlichter