Kom langs

Medical Delta Living lab

Het Medical Delta Living lab is een onderdeel van het MISIT lab, bij de faculteit Mechanical Engineering. Hier werkt Tim Horeman met collega’s aan het ontwikkelen van nieuwe chirurgische instrumenten, zoals een duurzame operatierobot. Tim Horeman geeft als voorbeeld van duurzame innovatie de laproscopische grijper. “De trend is dat instrumenten zoals deze worden weggegooid na een paar operaties. Dat komt omdat ze niet te demonteren zijn en dus ook niet schoon te maken. Daar komt nog bij dat er steeds vaker een operatierobot wordt gebruikt; per jaar komen er 55  robots bij. Naar verwachting worden in 2025 35 procent van alle laparoscopische operaties met robots uitgevoerd. Als we niks veranderen, komen er dus straks 10 miljoen gebruikte instrumenten per jaar bij op de vuilnisbelt.”

GreenCycl Living lab in Utrecht

Greencycl, een startup van universitair hoofddocent Tim Horeman, ziet de operatiekamer als goudmijn van nieuwe grondstoffen. “In samenwerking met vele ziekenhuizen en de medische industrie verwerken we ziekenhuisafval tot een nieuw medisch product. Hierdoor wordt het ziekenhuis leverancier van haar eigen grondstof.” Greencycl heeft hiermee ’s-werelds eerste recyclingproces voor ziekenhuisafval opgezet. De startup won de juryprijs van de Utrechtse Circulaire Innovatie Top 20. De GreenCyl Livings labs bevinden zich in Utrecht en zijn te bezoeken op afspraak.

Erasmus MC

De TU Delft werkt al jaren samen met Erasmus MC aan medische en ook duurzame ziekenhuisinnovaties. Door middel van convergentie vormen zij nieuwe kaders die zullen leiden tot wetenschappelijke ontdekkingen en technologische innovaties in gezondheid en gezondheidszorg. Verschillende projecten en innovaties worden al getest of gebruikt in het ziekenhuis, ook is hier een living lab, te bezichtigen op afspraak.

Wetenschapsvoorlichter Health & Care
Fien Bosman