25 september 2018

‘VvE’s in Latijns-Amerika verdienen betere wettelijke basis’

De Appartementswet zorgt er in Ecuador en Colombia voor dat het functioneren van VvE’s en daarmee het onderhoud van woningen wordt gefrustreerd. De voorschriften die zelfbestuur ondersteunen of juist de rol van een professional voorschrijven, schieten te kort, concludeert Rosa Donoso Gomez in haar proefschrift.

25 september 2018

Synergetische stad als landschap

De stad is een stedelijk landschapssysteem. De uitdaging is om binnen dat systeem niet alleen milieu-uitdagingen aan te pakken, maar om tegelijkertijd de stad leefbaar te maken en houden. Dat kan alleen door opgaven synergetisch op te pakken, concludeert Nico Tillie in zijn proefschrift.

13 september 2018

Analysis of social participation in adolescents with autism in high school settings

A BOLD Cities consortium of Alexander Koutamanis (MBE), Carolien Rieffe (Leiden University), and Els Blijd (Interpsy Groningen) has received a € 500.000,- NWO grant to develop new tools for the analysis and briefing of school building designs.

13 september 2018

Understanding the complexity of the energy transition in the Rotterdam/The Hague area

Carola Hein (Architecture) together with Jonge Honden received a € 15.000,- NWO KIEM subsidy to connect the analysis of spatial impact of the energy transition to that of new business models.

Strengthening problem-based learning in South Asian Universities

Dick van Gameren and Nelson Mota are part of a consortium led by Aalto University, who have been awarded a 1 million-euro Erasmus+ grant to promote cooperation for innovation and the exchange of good practices in capacity building in Higher Education.

The Berlage ranked as #2 post-master worldwide

Spain-based platform Best Architecture Masters (BAM) has revealed its inaugural ranking of the best postgraduate architecture programs in the world. Based on the QS World University Ranking by Subject, the Berlage has been selected as the top 2 post-master programme for architecture and the built environment worldwide.

13 september 2018

Groot onderzoeksproject naar circulaire gebiedsontwikkeling

De komende twee jaar gaan het LDE Centre for Sustainability en de Wageningen Research University onderzoek doen naar circulaire gebiedsontwikkeling. Hoogleraar Ellen van Bueren (MBE) leidt het project, waarbij De Binckhorst in Den Haag dient als casus voor het ontwikkelen van wetenschappelijke inzichten en praktische handvatten.

Landschapsarchitectuur uitdagen

Eric Luiten is hoogleraar Landschapsarchitectuur. Tijdens zijn hoogleraarschap wil hij onderzoek en onderwijs spiegelen aan maatschappelijke uitdagingen en partners uit de praktijk. Zo worden de onderzoekers en studenten van de leerstoel Landschapsarchitectuur uitgedaagd zowel de grenzen als de kern van het vakgebied op te zoeken.

12 september 2018

‘Architectuur is geen optelsom van data’

Architecten begrijpen elkaar prima, maar ze kunnen opdrachtgevers vaak maar moeilijk duidelijk maken waarmee ze bezig zijn. In haar proefschrift probeert Birgitte Louise Hansen met voorbeelden het denken en doen van architecten in de praktijk inzichtelijk te maken. Ze toont ook welke rol ze kunnen spelen in besluitvormingprocessen.

12 september 2018

‘Koopwoning in China voor jongeren onbereikbaar zonder financiële steun van ouders’

Jongeren die in China een woning willen kopen, zijn in grote mate afhankelijk van financiële hulp van hun ouders, zo blijkt uit het promotieonderzoek van Wenjing Deng. Het overheidsbeleid zou volgens haar meer moeten investeren in de ontwikkeling van een gezonde huurmarkt, zodat jongeren minder afhankelijk zijn van hun ouders.