11 oktober 2018

Argentijnse delta kan leren van Nederlands poldermodel

In de delta van de Rio Paraná komen natuurlijke, industriële en urbane dynamiek frontaal met elkaar in botsing. Gebrek aan participatie bij de planning ligt aan de basis van het probleem, constateert Verónica Zagare in haar promotieonderzoek. Een Argentijnse versie van het Hollandse poldermodel zou een uitweg kunnen bieden.

11 oktober 2018

‘Elevator’ wint ideeëncompetitie Maassilo

BK alumnus Bram van Grinsven maakt het winnende ontwerp voor de ideeëncompetitie voor het dak van de Maassilo in Rotterdam. Van Grinsven stelt voor om een glazen vloer uit te laten steken boven de bestaande betonnen silo, zodat er een zwevende hotspot ontstaat op 40 meter hoogte boven de Rotterdamse haven.

09 oktober 2018

‘Architectuur is niet wat architectuurhistorici erover schrijven’

De geschiedenis van de moderne architectuur is meer dan een overzicht van exceptionele gebouwen. We moeten kijken hoe gebouwen functioneren, zegt promovendus Jorge Mejia Hernandez. Want als we ons concentreren op hun theoretische betekenis, wordt architectuurgeschiedenis een karikatuur.

08 oktober 2018

Eleni Chronopoulou nominated for TU Delft Best Graduate Award 2018

Eleni Chronopoulou graduated from BK Bouwkunde in the summer of 2018, with a thesis on how landscape architecture has the capacity to work as an integrative common ground. The BK alumna has been selected as the Best Graduate 2018 from the BK Bouwkunde.

08 oktober 2018

Omgaan met waardeconflicten in zakelijke trajecten

Een open access tutorial wordt ontwikkeld om creatieve professionels te helpen omgaan met waardeconflicten in zakelijke trajecten. Het gezamenlijke onderzoek tussen BK Bouwkunde en de faculteit Industrieel Ontwerpen zal leiden tot een tutorial.

The formless public building

Paul Vermeulen is benoemd tot hoogleraar Architectural Design. Binnen het thema ‘Urban Architecture’ richt hij zich op het ‘vormloze openbare gebouw’ in de stad.

Onderwijsinnovatie door VR

Het VR-Lab van BK Bouwkunde heeft twee baanbrekende Multiple Reality projecten ontwikkeld, waarbij Virtual Reality en Augmented Reaility gecombineerd worden om inspiratie en praktische inzichten te genereren. Het VR-Lab ontwikkelde de Virtual Playground voor het TU Delft Teaching Lab en werkt momenteel aan het nog verder geavanceerde MultiReality project.

27 september 2018

“Practice and theory are inseparable”

Nathalie de Vries is benoemd tot hoogleraar Architectural Design. Zij is van plan om het thema ‘Public Building’ te benaderen als een collectieve bron van kennis, en om resultaten te produceren voor zowel de architectuurgemeenschap als de bredere gemeenschap. Dat wil zij doen door de kennis te vergroten over de manieren waarop architectonische vormgeving een bijdrage kan leveren aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen.

26 september 2018

Concrete cultural heritage

Concrete heritage buildings from the 20th century are at risk, due to the late recognition of their value and the experimental use of materials and technologies. Barbara Lubelli and Silvia Naldini (AE+T) are part of an international research team, aiming to develop a multidisciplinary approach for historic concrete conservation.

26 september 2018

Hyperloop station voor Amsterdam

Studenten van Building Technology hebben in samenwerking met ProRail ontwerpen gemaakt voor een Hyperloop station bij Amsterdam Bijlmer Arena. Tijdens de Innovation Expo op 4 oktober laten zij zien wat Hyperloop kan betekenen voor passagiers, stations en de stad.