306 resultaten

28 april 2021

Serge Hoogendoorn nieuw lid KNAW

Serge Hoogendoorn wordt op 13 september geïnstalleerd als KNAW lid. De KNAW heeft drieëntwintig nieuwe leden gekozen, waaronder drie buitenlandse. Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt circa vijfhonderdvijftig leden. Een lidmaatschap is voor het leven.

26 april 2021

Koninklijke onderscheiding Pieternel Levelt

Professor Pieternel Levelt, hoogleraar Remote Sensing of the Earth Atmosphere aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

26 april 2021

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Pieternel Levelt, Jack Pronk en Kees Vuik hebben dit jaar een Koninklijke Onderscheiding ontvangen.

Ingestorte kade Grimburgwal levert lessen voor kadevernieuwingen Amsterdam

Op 1 september 2020 stortte een deel van de kade aan de Grimburgwal in Amsterdam in. De belangrijkste oorzaken blijken de afwijkende opbouw van de smalle kade, de lokaal diepere bodemligging en verzwakking van het metselwerk door aanvaringen. Dat blijkt uit onderzoek van een onderzoeksteam samengesteld uit deskundigen van TU Delft, Deltares, AMS Institute en SkyGEO, onder leiding van Mandy Korff (TU Delft/Deltares), en op aanvraag van de gemeente Amsterdam. Het rapport met conclusies en aanbevelingen voor andere kademuren van de stad is op 8 april 2021 gepubliceerd door de gemeente Amsterdam.

Buigen tot het breekt

Hoe ver kan je glas buigen, zodat het sterker wordt maar niet breekt? Tim van Driel, master student Civil Engineering, werd tijdens zijn bachelor al enthousiast van gave bouwprojecten met glas. Voor zijn afstudeeronderzoek besloot hij de grenzen van glazen façades op te zoeken, door grote glazen panelen in het lab te buigen zonder ze te verhitten. Maar hoe ver kan je gaan totdat zo’n glazen paneel in duizenden stukjes uiteen spat?

08 april 2021

Zandkastelen bouwen voor je afstuderen

Jasper Scheijmans, master student Civil Engineering, wilde eigenlijk bij een grote baggeraar afstuderen, maar Covid-19 gooide roet in het eten. Samen met zijn docenten bedacht hij een heel nieuw idee: containers inzetten voor duinonderzoek.

12 maart 2021

Interpore Award voor Hadi Hajibeygi

Hadi Hajibeygi (GSE) heeft dit jaar de InterPore Award for Porous Media Research gekregen voor zijn uitmuntende onderzoek op het gebied van poreuze media. De InterPore Award wordt slechts aan één persoon per jaar uitgereikt die heeft aangetoond aanzienlijke vooruitgang te hebben geboekt op theoretisch, experimenteel en/of modelleringsgebied bij het begrijpen van problemen waarbij natuurlijke of industriële poreuze media zijn betrokken.