306 resultaten

12 maart 2021

Zoetwatertekorten door droogte voorkomen

Onderzoeker Edo Abraham gaat zich onder leiding van Wageningen University & Research richten op het hergebruik van afvalwater en brak grondwater om zo meer zoet water in reserve te hebben tijdens droge periodes in Nederland. In het onderzoeksprogramma AquaConnect staan technologische oplossingen centraal waarmee Nederland en ook andere deltagebieden zelfvoorzienend in zoetwatervoorziening kunnen worden.

08 maart 2021

Veilig uit eten door online tool

Wetenschappers van Wageningen University & Research, de TU Delft en het Erasmus MC hebben een online tool ontwikkeld om vast te stellen hoe binnenruimtes coronaproof ingericht en gebruikt kunnen worden. Met de SamenSlimOpen-tool kunnen restauranthouders de risico’s op verspreiding van het coronavirus in hun restaurant beperken. De onderzoekers nodigen restauranthouders uit om mee te doen aan een online pilot.

26 februari 2021

ESA proceeds with TU Delft mission proposal

After several years of in-depth studies involving several candidates, ESA has decided to take TU Delft’s mission idea Harmony to the final decisive phase for the Earth Explorer 10 satellite mission. Harmony will address key scientific questions related to ocean, ice and land dynamics. If the final phase is completed successfully, Harmony is expected to be launched into orbit around 2030. Dr. Paco López-Dekker from the Geoscience and Remote Sensing Department, was the lead proposer of Harmony and serves as principal investigator.

15 februari 2021

Nieuw onderzoek werpt licht op toekomstige routes voor steden op het gebied van duurzaamheid en klimaatactie

Wat zegt een woord? "Smart", "eco" of "future" steden? Wereldwijd zijn er de laatste jaren tal van stadsinitiatieven ontstaan om aan te geven dat ze zich willen inzetten voor duurzame ontwikkeling en wereldwijde maatregelen tegen klimaatverandering. Maar wat is het verschil tussen deze en andere stadslabels? Zijn sommigen belangrijker dan anderen? En hoe zullen ze zich in de komende 50 jaar ontwikkelen?

01 februari 2021

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

De invloed van aerosolen in de atmosfeer op wolken en het klimaat is mogelijk anders dan eerder werd gedacht, concludeert wolkenonderzoeker Franziska Glassmeier.

28 januari 2021

Wat bubbelt er in de ondergrond?

Er zijn steeds meer nieuwe vormen van duurzame energie, waaronder geothermie. Hierbij wordt heet water diep uit de grond omhoog gepompt om bijvoorbeeld huizen te verwarmen. Cas Verweij, bestudeerde CO2-bubbels in de ondergrond om te kijken of het gesteente geschikt is voor geothermie.

28 januari 2021

Stromingen lezen op de Atlantische Oceaan

Opeens wijzigen je zomervakantie plannen en besluit je voor vijf weken aan boord van een schip onderzoek te doen naar stromingen in de Atlantische Oceaan. Dit is het avontuur waar Master studenten Niek Kusters en Fleur Wellen in zijn gedoken.