304 resultaten

12 oktober 2020

Drie NWO-subsidies voor aardobservatie

NWO heeft vier nieuwe onderzoeksvoorstellen op het gebied van aardobservatie van de TU Delft gehonoreerd. Drie daarvan gingen naar onderzoekers van Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG). Het onderzoek valt binnen het programma Gebruikersondersteuning Ruimteonderzoek, dat het Netherlands Space Office NSO uitvoert in opdracht van NWO.

02 oktober 2020

Triceratopsschedel ‘Skull 21’ tentoongesteld

Vanaf 3 oktober is in het Science Centre Delft een tentoonstelling te zien over de restauratie van de schedel van een Triceratops. De schedel, genaamd ‘skull 21’, was onderdeel van het Mineralogisch-Geologisch Museum dat oorspronkelijk is opgericht door de voormalige Mijnbouwfaculteit (nu Geoscience & Engineering). De schedel raakte beschadigd tijdens het transport van Wyoming (VS) naar Nederland in 1950 en is nu in ere hersteld.

02 oktober 2020

Marcel van Gent benoemd tot hoogleraar Coastal Structures aan de TU Delft

De raad van bestuur van de TU Delft heeft dr. Marcel van Gent benoemd tot hoogleraar Coastal Structures. Met deze uitbreiding van de afdeling Waterbouwkunde aan de TU Delft wordt de samenwerking tussen de TU Delft, Deltares en de waterbouwsector op het werkterrein van waterbouwkundige constructies verder versterkt.

18 september 2020

Wereldrecord langste krattenbrug niet naar Delft

Na een jaar lang voorbereiden en weken bouwen probeerde een team studenten Civiele Techniek afgelopen donderdag een wereldrecord te breken met de langste brug van kratten ooit gebouwd. Hun brug, van meer dan 30 meter lang en gemaakt van 0.0 bierkratten, moest de brug van TU Eindhoven verslaan en het wereldrecord weer naar Delft halen.

14 september 2020

Antarctica: scheuren in het ijs

De Pine Island Glacier en de Thwaites Glacier op West-Antarctica ondergaan de laatste jaren snelle veranderingen, met mogelijk grote gevolgen voor zeespiegelstijging.

14 september 2020

Gletsjers op Spitsbergen sinds medio jaren 80 veel kwetsbaarder voor opwarming

De meeste gletsjers van Spitsbergen zijn hun beschermende firnlaag kwijt, waardoor het ijs veel kwetsbaarder is voor zomerse temperaturen.

08 september 2020

Nieuwe bodemdalingskaart toont de (in)stabiliteit van Nederland

Scheve huizen, verzakkende straten, verschuivende dijken, en uitdrogende natuurgebieden. Burgers, bedrijven en overheid zullen de komende jaren flink moeten investeren in onderhoud. Dat valt op te maken uit de vernieuwde interactieve bodemdalingskaart van Nederland.