306 resultaten

27 januari 2021

Merle de Kreuk announced as NWO-WOTRO Steering Committee Member

Prof. Merle de Kreuk has been announced as the newest member of the NWO-WOTRO steering committee, representing the Engineering and Applied Sciences. She has been appointed for a first term of three years.

22 januari 2021

Goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Gisteren presenteerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Vele onderzoekers van CiTG zijn betrokken, onder wie prof. Bas Jonkman (vanwege zijn expertise over overstromingen en neveneffecten) en prof. Serge Hoogendoorn (vanwege zijn kennis over de rol van mobiliteit bij infectieziekten). Dit kenniscentrum brengt topwetenschappers met kennis van pandemische dreigingen en klimaat gerelateerde calamiteiten samen.

15 januari 2021

Award Pieternel Levelt en team satellietinstrument OMI

Aan Pieternel Levelt (professor bij de TU Delft en hoofd bij KNMI) en haar internationale team is recent een special award toegekend door de American Meteorological Society (AMS) voor hun succesvolle OMI-satellietproject. De AMS erkent met hun onderscheidingen uitmuntende personen en organisaties op het gebied van onderzoek naar weer, water en klimaat.

15 januari 2021

Hoe koraalriffen worden getroffen door vervuiling

We weten dat de koraalriffen wereldwijd afsterven, maar er is opvallend weinig bekend over hoe dit precies gebeurt. Daarom zal een multidisciplinair team van Nederlandse en Caribische onderzoekers, waaronder Boris van Breukelen van de TU Delft, dit de komende jaren onderzoeken. Het project 'SEALINK' heeft onlangs 3,5 miljoen euro subsidie gekregen in het kader van het Caribbean Research programma van NWO.

03 december 2020

Pieternel Levelt directeur Amerikaanse NCAR

In het eerste kwartaal van 2021 start Pieternel Levelt (professor in Remote Sensing of the Earth Atmosphere) als directeur bij het National Center for Atmospheric Research (NCAR), gevestigd in de stad Boulder (Colorado). Ondanks haar verhuizing naar de VS zal zij als deeltijdhoogleraar verbonden blijven aan onze faculteit.

02 december 2020

Succes in tweede ronde Nationale Wetenschapsagenda

Onderzoekers van faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG) gaan in drie consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. De toegekende projecten richten zich op vragen vanuit de samenleving, die de inhoudelijke agenda van de NWA vormen.

06 november 2020

Twee jonge onderzoekers CiTG ontvangen Veni beurs

NWO heeft twee veelbelovende jonge wetenschappers van Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschap een Veni-financiering van maximaal 250.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. Er zijn in totaal veertien Veni’s toegekend aan TU Delft onderzoekers.