05 november 2020

NWO VIDI voor onderzoek om robots bewust te maken van hun fysieke beperkingen

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week een VIDI-financiering van max. 800.000 euro toegekend aan Dr. Coen de Visser van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

02 november 2020

Acht Best Graduates genomineerd voor TU Delft Best Graduate 2020

Vandaag, 3 november, maakt het Universiteitsfonds Delft de acht Best Graduates 2020 van de TU Delft bekend. Elk jaar selecteren de acht faculteiten van de TU Delft hun beste afstudeerder. Op 17 november, tijdens de online TU Delft Best Graduate Award Ceremony, zullen de ingenieurs ieder hun persoonlijke verhaal vertellen achter hun innovatief onderzoek en presenteren ze de resultaten van hun afstudeerscriptie.

29 oktober 2020

Marleen en Sjoerd studeerden af op de Flying-V: wat was hun bijdrage?

Aerospace Engineers Marleen Hillen en Sjoerd van Empelen studeerden afgelopen zomer allebei af op de Flying-V. Hun afstudeeronderzoek draagt bij aan de wetenschappelijke onderzoeksagenda Flying-V. Hoe hebben deze studenten bijgedragen?

20 oktober 2020

Luchtvaart vermindert de luchtkwaliteit. Hoeveel hangt af van waar je woont en wie je buren zijn.

De uitstoot van een vliegtuig bestaat voor het overgrote deel uit CO2. Maar het kleine aandeel in die emissies die bestaan uit verbrandingsresten, zoals NOx en fijnstofdeeltjes, kan de luchtkwaliteit sterk aantasten.

16 oktober 2020

Universiteitssatelliet 12,5 jaar in heelal

Sinds april 2008 bevindt de eerste universiteitssatelliet van Nederlandse makelij zich in een baan rond de aarde. In een nieuwe aflevering van De ProfCast vertelt Chris Verhoeven over het ontstaan én de relevantie van Delfi-C3.

15 oktober 2020

De LUMIO missie: CubeSat bekijkt meteorietinslagen aan de achterkant van de Maan

Ruimtevaartonderzoeker Angelo Cervone gaf deze week een ‘keynote’ presentatie tijdens het – online - International Astronautical Congress (IAC). Zijn onderwerp: de LUMIO Missie. Deze missie, een van de twee winnende concepten van de ESA SysNova Lunar CubeSats for Exploration Challenge, heeft als doel een kleine satelliet naar de achterkant van de maan te sturen om de inslagen van meteoroïden te bekijken.

15 oktober 2020

Een energiemix gecombineerd met een nieuw motorconcept kan de luchtvaart veel duurzamer maken

Onderzoekers van de TU Delft gaan - samen met partners SAFRAN Group, Airbus en Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) - werken aan een geavanceerde ‘Advanced Propulsion and Power Unit’ (APPU) voor vliegtuigen van het kaliber Airbus A320.

IAWA-beurs 2020 voor Giulia Gatti

LR Masterstudent Giulia Gatti ontvangt deze week de IAWA-studiebeurs 2020 voor TU-studenten. Deze beurs wordt jaarlijks toegekend door de International Aviation Womens Association (IAWA) ter ondersteuning van vrouwen die een studie volgen in de Luchtvaart- of Ruimtevaartsector.

12 oktober 2020

“Supersonische vliegtuigen gaan ons niet redden”

Naar aanleiding van de berichten over een nieuw supersonisch vliegtuig, schreef decaan Henri Werij een ingezonden brief aan de Volkskrant. Vandaag, 12 oktober 2020, te lezen als Brief van de Dag.

09 oktober 2020

13 jaar aan kennis over vliegende windturbines afkomstig van Makani beschikbaar als open source

Het Google ‘moonshot’-project Makani, leider binnen de industrie op het gebied van vliegende windturbines, is dit voorjaar helaas beëindigd na dertien jaar in ontwikkeling te zijn geweest. Google heeft nu in het kader van open access al het materiaal beschikbaar gesteld, zodat iedereen toegang heeft tot een schat aan kennis en expertise over vliegende windturbines. Lees een langer artikel over Makani en de connectie tussen de faculteit en Makani, uiteraard met links naar alle documentatie.