Sibel Gokbekir

Wat motiveerde je om deel te nemen aan het Honours Programme?
Mijn voornaamste motivatie om het Honours Programme te volgen was de extra uitdaging tijdens mijn studie. Het bood een mooie mogelijkheid me te verdiepen en te verbreden in een onderwerp naar keuze. Ook bracht het HP veel andere kansen met zich mee, zoals het voorrang verkrijgen tijdens de study abroad selectie, deelname aan de Socrates Honours Society en het mee kunnen doen aan de Netherlands Asia Honours Summer School (NAHSS).

Welke doelen heb je behaald met deelname aan het Honours Programme?
TB is van zichzelf al een vrij brede studie met een multidisciplinair karakter. Tijdens het volgen van het curriculum ben ik erachter gekomen dat ik een grote affiniteit had voor de rechtswetenschap en me hier verder in wilde verdiepen. Dankzij het HP kon ik een vak volgen aan de Erasmus School of Law. Dit was een vak dat het Recht bestudeert vanuit een interdisciplinair perspectief, door recht te verbinden met filosofie, sociologie en psychologie. 

Ook was ik op zoek naar een uitdaging om meer met de kennis van Artificial Intelligence te kunnen doen, en het HP gaf daar een mooie mogelijkheid toe. Gedurende twee kwartalen heb ik een project gedaan over het ethisch aspect van Artificial Intelligence.

Hoe heb je je 20 ECTS ingevuld, of ben je dat van plan te gaan doen?
Middels het vak ‘Leadership in a Complex World’ heb ik van het interfacultaire deel alle studiepunten ingevuld (5 ECTS). Dit vak heeft mij geholpen met het verder ontwikkelen van mijn soft skills. Zo heb ik geleerd om te gaan met verschijnselen waarmee een leider mee te maken kan krijgen: de vele actoren met uiteenlopende interesses, media-aandacht, onzekerheden of strategisch politiek bedrijven.

Ook bestond dit vak uit projectwerk, waarin we samenwerkten met studenten van verschillende faculteiten van de TU. Ons doel was het onderzoeken welke vormen van leiderschap het meest gunstig zijn voor start-ups. De presentatie- en communicatievaardigheden werden gedoceerd en beoordeeld door een actrice, Catalijn Willemsen, wat ook een erg bijzondere en leerzame ervaring was. 

Het facultaire deel (15 ECTS) heb ik ingevuld met een project over Artificial Intelligence (4 ECTS) en een vak aan de Erasmus Universiteit (7 ECTS). De overige ECTS plan ik op te vullen met een programmeer vak. 

Hoe heb je je project ingevuld (en hoe je dit hebt gevonden)?
Ik deed een project over Artificial Intelligence onder begeleiding van dr. Aaron Ding. De nadruk van het project lag op de medische kant en richtte zich vooral op IoT-sensoren. Mijn belangrijkste focus lag op de vraag waarom bepaalde medische hulpmiddelen niet worden vertrouwd en waar deze vertrouwenskwesties vandaan komen. Hiervoor heb ik interviews afgelegd met professionals, zoals een medisch specialist van het Albert Schweitzer ziekenhuis en een professional van het departement Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Waarom zou je het programma aanbevelen / heb je een tip voor de aankomende HP student?|
Het Honours Programme vraagt tijd en energie, maar ik denk dat het minstens zoveel energie oplevert als je nieuwsgierig bent en je je interesses actief nastreeft. Als je er echt voor gaat, kun je spannende kansen voor jezelf creëren en nieuwe vaardigheden opdoen wat je zult meenemen in je loopbaan als professional. 
Dat alle TBM docenten zeer betrokken zijn met dit traject en mooie kansen bieden voor studenten die extra uitdagingen niet uit de weg gaan, geeft extra veel plezier.