Archief

52205 resultaten

22 december 2022

Wanneer frustratie tot inspiratie voor Open Science leidt

Als je met grote datasets werkt, of met zelf ontworpen software, dan is open access publiceren niet genoeg als je écht aan open science wil doen, vindt Adarsh Kalikadien, promovendus aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. “Aan een PDF vol gedumpte data heb ik niks, ook al is die gratis toegankelijk. Data en code open publiceren is pas nuttig als iemand anders er iets mee kan.”

14 december 2022

40 miljoen voor onderzoek naar innovatieve technologie in negen nieuwe Perspectief-programma’s

Negen consortia van onderzoekers, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties gaan met een budget van bijna 40 miljoen euro werken aan technologische innovaties, gericht op maatschappelijke uitdagingen. TU Delft is trekker in drie gehonoreerde consortia en neemt deel in drie andere consortia, gerelateerd aan onze maatschappelijke thema’s Resilient Cities & Mobility, Health & Care en Climate & Energy.

06 december 2022

In Delft spreken medici en ingenieurs elkaars taal

Een poliklinisch centrum voor kankerpatiënten. Dat is niet het eerste wat je verwacht tegen te komen op de campus van de Technische Universiteit Delft. ‘Toch is het een slimme beslissing geweest om Delft als locatie te kiezen voor het Holland Protonen Therapie Centrum’, stelt medisch directeur prof.dr. Marco van Vulpen. De vestiging vlak naast het TU Delft Reactor Instituut biedt een mooie kans om clinici en ingenieurs nauw te laten samenwerken.

01 december 2022

3-in-1 microscoop wijst onderzoekers de weg naar eiwitten

Delftse natuurkundigen hebben een 3-in-1 microscoop ontwikkeld waar een lichtbundel, elektronenbundel en ionenbundel samenwerken om precies de gewenste plakjes uit biologische preparaten te snijden. Deze zijn onmisbaar voor biomoleculair onderzoek naar nieuwe generaties medicijnen. De uitvinding is op 1 december in het tijdschrift eLife gepubliceerd.

30 november 2022

NWO Open Technology financiering voor duurzame productie van een veelzijdig zuur

De NWO heeft 5,3 miljoen euro toegekend aan zes projecten via het Open Technologieprogramma, waaronder het onderzoek van Ludovic Jourdin om producten uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit te maken, op basis van een veelzijdig zuur. Naast de financiering vanuit NWO investeren betrokken bedrijven en andere organisaties 1,1 miljoen euro in de gehonoreerde projecten.

29 november 2022

Op zoek naar de felbegeerde veilige, betere en duurzame batterij: BatteryNL

Iedereen die in Nederland werkt aan de ontwikkeling van batterijen, kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen, heeft zich verenigd in het consortium BatteryNL om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaalinterfaces. Prof. M. (Marnix) Wagemaker (TU Delft - Faculteit Toegepaste Wetenschappen) is de projectleider van een 9,3 miljoen euro kostend project gefinancierd door NWO-ORC.

24 november 2022

Quantumgeluid verbindt quantumapparaten van de toekomst

Natuurkundigen van het Gröblacher-lab van de TU Delft hebben een apparaat gebouwd dat verschillende quantumapparaten en qubits met elkaar kan verbinden. Voor het eerst zijn wetenschappers in staat zoveel qubits op te slaan als ze maar willen op een zeer compact oppervlak van deze chipsoort.

22 november 2022

ERC Starting Grant om microscopische bloedvaten in het hart en brein te bespioneren

De European Research Council (ERC) heeft een Starting Grant aan de Delftse natuurkundige Sebastian Weingärtner toegekend voor zijn onderzoek naar vernieuwende beeldvormingstechnieken om hart- en hersenziekten tegen te gaan.

Een kijkje in het 3000 jaar oud zwaard nemen

Het zwaard van Ommerschans is een van de belangrijkste stukken uit de Nederlandse prehistorie en bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Het bijzondere zwaard is nu onderzocht in het TU Delft Reactor Instituut, op zoek naar informatie over de samenstelling en maakwijze.

22 november 2022

Fossielvrije brandstoffen voor drijvende krachtcentrales

Seaborg Technologies uit Denemarken en TU Delft, zijn een éénjarig project gestart waarin onderzoek wordt gedaan naar de chemie van gesmolten zout als brandstof voor de ontwikkeling van een innovatief ontwerp voor een Compact Molten Salt Reactor (CMSR). De onderzoekers van de TU Delft zijn Dr. Anna Smith (Associate Professor) en Lukasz Ruszczynski (Postdoc). De visie van Seaborg Technologies is schone, kosteneffectieve en veilige energie te leveren met hun CMSR concept.