Archief

51976 resultaten

15 maart 2023

Stan Brouns benoemd tot hoogleraar

De Raad van Bestuur heeft Stan Brouns per 7 februari 2023 benoemd tot hoogleraar Moleculaire Microbiologie aan de afdeling Bionanoscience. Zijn werk richt zich op hoe microben zich verdedigen tegen virussen. Brouns: "Bacteriën hebben een paar miljard jaar aan evolutie de tijd gehad om allerlei slimme manieren te vinden om zich tegen virussen te beschermen. Het is ons doel om erachter te komen hoe bacteriën zich verdedigen tegen virussen."

08 maart 2023

Open Education Ambassador Award voor Timon Idema

Ter gelegenheid van de Open Education Week 2023 heeft Timon Idema op 7 maart een Open Education Ambassador Award ontvangen. Samen met zeven andere docenten van de TU Delft kreeg Idema de onderscheiding aangeboden als erkenning voor zijn inzet om kennis en lesmateriaal openlijk te delen met de wereld.

07 maart 2023

Stan Brouns wint Ammodo Science Award

Hoogleraar Moleculaire Microbiologie Stan Brouns is een van de acht laureaten van de Ammodo Science Award for fundamental research 2023. Brouns ontvangt een geldbedrag van 350.000 euro. Dat geld kan hij de komende jaren gebruiken om nieuwe wegen te verkennen in fundamenteel onderzoek naar de strijd tussen bacteriën en virussen.

03 maart 2023

Wetenschappers TU Delft onthullen moleculaire structuur van bacteriële gasblaasjes

Net als ballasttanks in onderzeeërs of de zwemblazen van vissen, gebruiken veel waterbacteriën gasblaasjes om hun drijfvermogen te regelen. In een publicatie in Cell hebben wetenschappers van de TU Delft nu voor het eerst de moleculaire structuur van deze blaasjes omschreven. De gasblaasjes zijn onlangs al ingezet als contrastmiddel bij echo's.

02 maart 2023

Nieuwe master Quantum Information Science & Technology geaccrediteerd

Op 16 februari heeft de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) de master Quantum Information Science & Technology (QIST) geaccrediteerd. Met deze accreditatie kan de nieuwe opleiding vanaf september 2023 officieel van start gaan. De master is een samenwerking tussen de TU Delft (TNW, EWI en QuTech) en de Universiteit Leiden.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

23 februari 2023

Vici voor Valeria Garbin, Simon Gröblacher en Atsushi Urakawa

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan Delftse wetenschappers Valeria Garbin, Simon Gröblacher en Atsushi Urakawa een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Hiermee kunnen de laureaten gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen.

20 februari 2023

Geavanceerde microscopie om leven te begrijpen en ziektes te bestrijden

Op 20 februari ontving NL-BioImaging (NL-BI) een honorering van 25 miljoen euro, waarvan 15 miljoen euro afkomstig is van de NWO. Deze financiering helpt het consortium om een nationale wetenschappelijke infrastructuur te vormen op het gebied van geavanceerde microscopie, en geeft alle leden toegang tot de beste beeldvormingstechnieken en analyseplatforms.

20 februari 2023

Chaos creëren in batterij om levensduur te verlengen

De elektrische auto heeft dankzij de vooruitgang van batterijen zijn intrede gedaan, en batterijen zijn nodig om duurzame zonne- en windenergie op te slaan tot het moment op de dag dat we de energie nodig hebben. De meest gebruikte batterij hiervoor is op dit moment de lithium-ion batterij. Onderzoekers van de TU Delft presenteren nu in Nature Communications en Advanced Materials een nieuwe doorbraak waarmee de levensduur van deze batterijen nóg eens flink verbeterd kan worden.

16 februari 2023

Noodzaak tot investeren in de nucleaire kennisinfrastructuur

De TU Delft heeft een integrale visie gepresenteerd op de Nederlandse wereldpositie in het nucleaire en stralingsecosysteem. Dit ecosysteem levert een grote en cruciale bijdrage aan de energietransitie, effectieve gezondheidszorg en de materiaaltransitie.