Archief

52000 resultaten

16 februari 2023

Noodzaak tot investeren in de nucleaire kennisinfrastructuur

De TU Delft heeft een integrale visie gepresenteerd op de Nederlandse wereldpositie in het nucleaire en stralingsecosysteem. Dit ecosysteem levert een grote en cruciale bijdrage aan de energietransitie, effectieve gezondheidszorg en de materiaaltransitie.

25 januari 2023

De grenzen van echoscopie verleggen

Natuurkundige David Maresca heeft een Chan Zuckerberg Initiative Dynamic Imaging-subsidie gekregen om een instrument voor de volgende generatie medische echoscopie te ontwikkelen. De huidige echoscopie, bij de meesten bekend als de eerste foto van een baby, kan onze anatomie en organen zichtbaar maken. Het nieuwe instrument zal veel verder kunnen inzoomen, tot op het niveau van de cellen in ons lichaam.

18 januari 2023

Nynke Dekker wint Physicaprijs 2023

De Physicaprijs 2023 is toegekend aan Nynke Dekker, hoogleraar Moleculaire Biofysica aan het Kavli Institute of Nanoscience van de Technische Universiteit Delft. Ze heeft binnen de moleculaire biologie innovatieve fysische methoden uitgevonden en ontwikkeld, die ze toepast op actuele en relevante vraagstukken in de biologie en geneeskunde.

16 januari 2023

Naar het buitenland: twee Delftse onderzoekers ontvangen Rubiconbeurs

Twee postdoc-onderzoekers van de TU Delft hebben van NWO een Rubicon-beurs ontvangen, waarmee zij voor twee jaar lang onderzoekservaring op mogen doen bij een buitenlandse topinstelling. De felbegeerde financiering is in totaal aan 15 onlangs gepromoveerde onderzoekers toegekend.

16 januari 2023

Op zoek naar de felbegeerde veiligere, betere en duurzamere batterij: BatteryNL is gestart!

Op 12 januari was een groot aantal partijen, betrokken bij de ontwikkeling van batterijen in Nederland - kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen -, aanwezig bij de kick off van het BatteryNL consortium. Hun doel is om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaal-grensvlakken.

22 december 2022

Wanneer frustratie tot inspiratie voor Open Science leidt

Als je met grote datasets werkt, of met zelf ontworpen software, dan is open access publiceren niet genoeg als je écht aan open science wil doen, vindt Adarsh Kalikadien, promovendus aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. “Aan een PDF vol gedumpte data heb ik niks, ook al is die gratis toegankelijk. Data en code open publiceren is pas nuttig als iemand anders er iets mee kan.”

14 december 2022

40 miljoen voor onderzoek naar innovatieve technologie in negen nieuwe Perspectief-programma’s

Negen consortia van onderzoekers, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties gaan met een budget van bijna 40 miljoen euro werken aan technologische innovaties, gericht op maatschappelijke uitdagingen. TU Delft is trekker in drie gehonoreerde consortia en neemt deel in drie andere consortia, gerelateerd aan onze maatschappelijke thema’s Resilient Cities & Mobility, Health & Care en Climate & Energy.

06 december 2022

In Delft spreken medici en ingenieurs elkaars taal

Een poliklinisch centrum voor kankerpatiënten. Dat is niet het eerste wat je verwacht tegen te komen op de campus van de Technische Universiteit Delft. ‘Toch is het een slimme beslissing geweest om Delft als locatie te kiezen voor het Holland Protonen Therapie Centrum’, stelt medisch directeur prof.dr. Marco van Vulpen. De vestiging vlak naast het TU Delft Reactor Instituut biedt een mooie kans om clinici en ingenieurs nauw te laten samenwerken.

01 december 2022

3-in-1 microscoop wijst onderzoekers de weg naar eiwitten

Delftse natuurkundigen hebben een 3-in-1 microscoop ontwikkeld waar een lichtbundel, elektronenbundel en ionenbundel samenwerken om precies de gewenste plakjes uit biologische preparaten te snijden. Deze zijn onmisbaar voor biomoleculair onderzoek naar nieuwe generaties medicijnen. De uitvinding is op 1 december in het tijdschrift eLife gepubliceerd.

30 november 2022

NWO Open Technology financiering voor duurzame productie van een veelzijdig zuur

De NWO heeft 5,3 miljoen euro toegekend aan zes projecten via het Open Technologieprogramma, waaronder het onderzoek van Ludovic Jourdin om producten uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit te maken, op basis van een veelzijdig zuur. Naast de financiering vanuit NWO investeren betrokken bedrijven en andere organisaties 1,1 miljoen euro in de gehonoreerde projecten.