In Memoriam – Wim Crouwel: grafisch vormgever, emeritus hoogleraar en voormalig decaan Industrieel Ontwerpen

Nieuws - 20 september 2019 - Communication

Professor Wim Crouwel overleed op 19 september 2019.

Wim Crouwel, geboren in Groningen in 1928, volgde zijn opleiding aan Academie Minerva in Groningen en het Instituut voor Kunstnijverheid (nu de Gerrit Rietveld Academie) in Amsterdam. Hij vestigde al snel zijn reputatie voor zijn typerende moderne en functionele stijl in grafische vormgeving. Hij was één van de oprichters van befaamd ontwerpbureau Total Design en ontwikkelde meerdere opvallende lettertypes, inclusief het bekende New Alphabet als experimenteel lettertype met louter horizontale lijnen voor toenmalige monitors. Vanaf medio jaren zestig was Crouwels unieke werk te zien op posters, postzegels en in musea door heel Nederland.

Wim Crouwels betrokkenheid bij de faculteit Industrieel Ontwerpen van TU Delft begon in 1965, toen hij begon typografie te doceren aan de toenmalige ‘Hoofdsectie Industriële Vormgeving’ binnen de faculteit Bouwkunde (onderdeel van de toenmalige Technische Hoogeschool Delft). Vanaf 1973 doceerde hij Vormgeving en Kunstgeschiedenis. Hij verliet de inmiddels omgedoopte ‘Tussenafdeling Industriële Vormgeving’ in 1978, maar keerde terug in 1980 als full-time hoogleraar Industriele Vormgeving. Van 1980 tot 1982 was hij voorzitter van de vakgroep Vormgeving en in 1984 werd hij decaan van onze faculteit. Nadat Wim Crouwel de faculteit verliet in 1985 werd hij directeur van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Terugkijkend op zijn tijd bij de faculteit Industrieel Ontwerpen tijdens een interview in 2004, vertelde Professor Crouwel: “Ik ben er trots op te hebben meegewerkt aan het basismodel dat we toen hadden. Een generalistische opleiding met ‘kleuringsmogelijkheden’ bij het afstuderen, dat meestal in de praktijk plaatsvond. Dat was een fantastisch model. Er was dan ook internationaal veel belangstelling voor.” [1]

'New Alphabet'

Op 26 september zendt AvroTros op NPO 2 de documentaire Wim Crouwel. Modernist van Lex Reitsma uit. Wim Crouwels werk zal worden gevierd op een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam die op 28 september a.s. geopend wordt. Deze tentoonstelling is genaamd Mr Gridnik, een referentie naar het gelijknamige lettertype wat werd gebruikt op Nederlandse postzegels.

Wim Crouwel was ook erelid van ID, de studievereniging van de faculteit Industrieel Ontwerpen.