Professor Mugge daagt de wegwerpcultuur uit

Nieuws - 11 september 2019 - Communication

Pak je schroevendraaier en lijmpistool! In een nieuwe SIRE-campagne moedigt Ruth Mugge van de faculteit IO ons aan om kapotte producten te repareren - niet te vervangen.

Met de campagne, die maandag 9 september van start ging, wil SIRE (Stichting Ideële Reclame) mensen laten nadenken over de waarde van hun spullen. Het online platform repareerhet.nl biedt de consument de helpende hand om zelf te gaan repareren, samen te repareren of te laten repareren. De campagne zal overal te zien zijn: tv, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor en sociale media.

IO-hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag, Ruth Mugge, steunt de campagne:

"We weten dat veel Nederlanders barrières zien als zij overwegen producten te repareren. De campagne van SIRE is er op gericht om een aantal van deze barrières weg te nemen en de motivatie om te repareren te verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Mensen zijn trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee én het milieu. En als je eenmaal iets succesvol hebt gerepareerd, is de kans groter dat je de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt. Dat wil deze campagne stimuleren."

De campagne heeft inmiddels al veel aandacht gekregen van de media. Onder andere van TrouwDe TelegraafEditieNLAlgemeen DagbladAdformatieFonkonline. Ook RTL Nieuws, Nu.nl en het NOS-nieuws en zelfs het buitenlandse nieuws zoals BBC News besteedden er aandacht aan.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het cookies bevat. Wilt u deze content (en anderen) alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van cookies.

Ruth inaugureerde vrijdag 10 mei met haar onderzoek ‘Sustainable Consumption: Contradictio in terminis or intriguing design challenge?'