50 jaar IO-geschiedenis gepubliceerd in She Ji

Nieuws - 08 april 2020 - Communication

In 2019 vierde de faculteit Industrieel Ontwerpen (TU Delft) haar vijftig jarig bestaan, een periode waarinj de faculteit uitgroeide tot een gerenommeerd instituut voor ontwerponderwijs en -onderzoek. De mijlpaal werd gevierd met een symposium, tentoonstelling en een spetterend feest. IO maakte ook van de gelegenheid gebruik om na te denken over de ontwikkeling ervan via een artikel, dat onlangs verscheen in Elsevier’s nieuwe journal voor ontwerponderzoek ‘She Ji: Journal of Design, Economics, and Innovation’. Lees over de ontwikkelingen van vijftig jaar ontwerponderwijs op de faculteit IO.

De focus voor deze speciale editie van de journal is de toekomst van het ontwerponderwijs. Verschillende vooraanstaande academici beschrijven de uitdagingen voor het ontwerpvak en de vaardigheden die nodig zijn voor de ontwerper van de toekomst. Internationaal wordt IO erkend als een toonaangevende school die ontwerponderwijs en onderzoek met elkaar verbindt, en een voorbeeld is van het onderwijzen van 'evidence-based' ontwerpmethoden. Daarom nodigde de redactie van ‘She Ji’ IO uit om een ​​paper bij te dragen die een achtergrond biedt voor de ideeën, de structuur van IO-onderwijs en om te delen van gedachten over de nieuwe bachelorherziening die in ontwikkeling is.

In het artikel ‘Innovating a Large Design Education Program at a University of Technology’ schetsen Pieter Jan Stappers, Ena Voûte, Elisa Giaccardi, Sylvia Mooij en Annemiek van Boeijen van IO daarom de ontwikkelingen, belichten ze enkele van de problemen en successen die zijn ontstaan in het proces. Het artikel laat zien hoe ontwerponderwijs en het beroep waarvoor het studenten voorbereidt zich in de loop der jaren zowel hebben ontwikkeld als gediversifieerd. De Delftse manier is niet de enige manier om te ontwerpen, maar de omvang en positionering van het Delftse programma helpt om een aantal van deze evoluties naar voren te brengen en benadrukt enkele voor- en nadelen van schaalvergroting. De discussie probeert lessen te trekken voor ontwerponderwijs in het algemeen.

Uit het artikel: “Het belangrijkste is dat de stappen die we nemen, moeten helpen om de grenzen van het veld te verleggen en nieuwe manieren te verkennen om ontwerponderwijs, onderzoek en praktijk op elkaar af te stemmen.”

Lees het artikel