Design-onderzoekers in twee nieuwe NWA-ORC-consortia

Nieuws - 10 december 2020 - Communication

Eind november maakte De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) haar toekenningen bekend binnen de tweede ronde van het programma van de Nationale Wetenschapsagenda Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Bij twee van zulke consortia zijn design-onderzoekers van Industrieel Ontwerpen, TU Delft, nauw betrokken.

Quantum Inspire – the Dutch Quantum Computer in the Cloud

Quantumtechnologie zal naar verwachting de samenleving ingrijpend beïnvloeden. Om de impact van quantum computing op onze samenleving volledig te begrijpen en te realiseren, is het belangrijk om de technologie dichter bij de toekomstige gebruikers te brengen. Ter vergelijking: de vroege digitale computers kwamen pas echt tot hun recht toen gebruikers in staat waren om met de machines te communiceren. Het consortium wil een vergelijkbaar pad volgen voor quantumcomputing door toekomstige gebruikers in staat te stellen om de interactie aan te gaan met Quantum Inspire, het eerste Europese quantumcomputer-platform in de cloud. Vanuit de faculteit Industrieel Ontwerpen zijn Professor Paul Hekkert en assistent professor Derek Lomas betrokken.

Meer info over Quantum Inspire

eHealth junior

Binnen eHealth junior werken zorgverleners, patiënten, bedrijven en overheid samen om kwalitatief hoogwaardige eHealth-tools te ontwikkelen voor één miljoen chronisch zieke kinderen. Deze tools voorkomen psychologische problemen op een gepersonaliseerde, diagnose-onafhankelijke manier en bevorderen optimale participatie. eHealth-tools zullen beschikbaar komen via toegankelijke, gebruiksvriendelijke en duurzame platforms. Valentijn Visch van IO zal met zijn ervaring en onderzoek over eHealth een belangrijke bijdrage leveren in dit project