Nieuwe voorzitter Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM)

Nieuws - 25 januari 2022 - Communication

Na zes jaar leiding te hebben gegeven aan de afdeling Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM), neemt professor Geurt Jongbloed afscheid als voorzitter. Hij wordt op 1 april 2022 opgevolgd door professor Kees Vuik.

“Het is met veel enthousiasme dat ik Geurt Jongbloed opvolg als afdelingsvoorzitter van DIAM,” vertelt Kees Vuik. “Een grondig en geavanceerd begrip van wiskunde vormt het fundament voor de ontwikkelingen die we als maatschappij nodig hebben. Van onderwijs, tot wetenschappelijk inzicht en technische innovaties.” De afgelopen jaren is DIAM dan ook betrokken geweest bij verschillende belangrijke ontwikkelingen in de geneeskunde, de digitale samenleving en de energie transitie. “Met veel plezier wil ik die ontwikkeling, samen met alle DIAM-collega’s, gaan vervolgen en verdiepen,” vult Kees Vuik aan.

Lucas van Vliet, decaan EWI, benadrukt de belangrijke rol die Geurt Jongbloed heeft gespeeld voor de impact van wiskunde: “Onder bezielende leiding van Geurt is DIAM uitgegroeid tot het bruisend hart van de toegepaste wiskunde. Met persoonlijke aandacht voor mensen, cultuur en diversiteit heeft hij de afdeling verder gevormd. Daarbij heeft hij altijd gestreefd naar de juiste balans tussen onderzoek en onderwijs, maar zeker ook de synergie van vooraanstaande fundamentele wiskunde met de maatschappelijke impact van toegepaste wiskunde.”

Met de benoeming van Kees Vuik staat opnieuw een zeer ervaren hoogleraar aan het roer van de afdeling DIAM, aldus Van Vliet: “Met een ruime staat van dienst is Kees een waar internationaal boegbeeld voor de wiskunde. Vanuit zijn voormalige rol als voorzitter van 4TU.AMI, én zijn huidige functie van wetenschappelijk directeur van het Delft Insitute for Computational Science and Engineering (DCSE), kan Kees gebruik maken van een zeer groot landelijk en internationaal netwerk. Kees is een echte aanjager, hij krijgt dingen voor elkaar. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe supercomputer ‘DelftBlue’. Deze Delft High-Performance Computer gaat bijdragen aan de excellentie van onderzoek, onderwijs en innovatie aan de TU Delft. Ik ben zeer verheugd dat Kees deze verantwoordelijke functie wil vervullen en wens hem veel succes.”