Door deel te nemen aan zes van de achttien prestigieuze Nederlandse Groeifondsen heeft de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) haar inzet voor een duurzame én verantwoorde digitale toekomst versterkt. Met deze fondsen zal de positie van Nederland in sectoren als 6G-technologie, complexe micro-elektronische communicatiesystemen, batterijtechnologie en duurzame productie van zonnepanelen flink verstevigd worden.

De gefinancierde projecten waar EWI aan deelneemt zijn '6G Future Systems', 'Circularly Integrated High-Efficiency Solar Panels', 'Polaris', 'Material Independence & Circular Batteries', 'Creative Industries Immersive Impact Coalition', en 'Maritiem Masterplan 2.0'. Deze initiatieven vormen de kern van de strategie van de faculteit om de energietransitie dringend aan te pakken en onze steeds digitalere samenleving steeds verder te verbeteren.

"De opwinding en trots die ik voel over onze substantiële betrokkenheid bij deze transformatieve Groeifondsen is enorm", zegt decaan Lucas van Vliet. "We spelen een instrumentele rol in het aanjagen van de digitale revolutie met toekomstige communicatietechnologieën en zetten een volgende gigantische stap in de transitie naar een duurzame toekomst. Dit onderstreept niet alleen onze toewijding aan innovatie, maar bevestigt hopelijk ook onze reputatie als teamspeler in het vormgeven van de toekomst van technologie en duurzaamheid."

In het '6G Future Systems' project, in lijn met het Future Network Services (FNS) programma, gaat EWI bijdragen aan de fundamentele technologie voor 6G, een dus de ontwikkeling voor de komende generatie mobiele technologie. Deze strategie is erop gericht om Nederland in de voorhoede van deze digitale revolutie te plaatsen, en de weg vrij te maken voor slimme netwerken en toonaangevende toepassingen die onze samenleving zullen vergroten en onze digitale autonomie zullen versterken.

Tegelijkertijd beoogt het 'Polaris'-fonds doorbraken te forceren in complexe micro-elektronische systemen die essentieel zijn voor toepassingen als MRI, radar en telecommunicatie. Het POLARIS-initiatief is bedoeld om het voortouw te nemen bij de innovatie van radiofrequentietechnologieën (RF) en zo het economisch leiderschap en de strategische autonomie van Nederland op dit cruciale gebied te versterken.

Het project 'Circularly Integrated High-Efficiency Solar Panels', ook bekend als SolarNL, markeert een andere grote stap in de richting van de energietransitie en een circulaire economie. Deze inspanning richt zich op de ontwikkeling van volledig circulaire zonnepanelen, waarmee het gebruik van hernieuwbare energie verder wordt bevorderd en de impact van klimaatverandering wordt verminderd.

Het project 'Materiaalonafhankelijkheid & Circulaire Batterijen' onderstreept het cruciale belang van batterijtechnologie in de energietransitie. Het project is gericht op het creëren van een robuuste Nederlandse aanwezigheid in de wereldwijde batterijketen, waarbij duurzaamheid en circulariteit centraal staan. Door de afhankelijkheid van internationale grondstoffenleveranciers te verminderen en de ontwikkeling van lokale batterijtechnologie te stimuleren, beoogt dit initiatief een zelfvoorzienende batterijrecycling- en -productie-industrie binnen Nederland.

Tot slot wil de 'Creative Industries Immersive Impact Coalition' Nederlandse innovaties in de digitale revolutie van Immersive Experiences (IX) stimuleren, technologieën die ons dagelijks leven een nieuwe vorm zullen geven. Door bestaande uitdagingen aan te pakken, waaronder een gefragmenteerd ecosysteem, hoopt het project de productie van IX-content te stimuleren. In een vergelijkbaar initiatief om innovatie te stimuleren en mogelijk te maken, richt het 'Maritiem Masterplan 2.0' zich op de ontwikkeling van betrouwbare, klimaatneutrale schepen, met als doel de maritieme energietransitie te versnellen.