Fujitsu en TU Delft verkennen de Horizon van High Performance en Quantum Computing

Nieuws - 25 augustus 2023 - Communication EWI

In een tijdperk waarin de rekenkracht exponentieel blijft groeien, kan het belang van high-performance computing (HPC) niet worden onderschat. Fujitsu staat aan het hoofd van de HPC-markt. Deze week bezocht Professor Kees Vuik, voorzitter van het Delft High Performance Computing Centre, het hoofdkantoor van Fujitsu om met de CTO Vivek Mahajan de toekomst van HPC en potentiële toepassingen van quantumcomputing te bespreken.

High-performance computing is een cruciale bron voor de wetenschappelijke gemeenschap.

Kees Vuik

"High-performance computing is een cruciale bron voor de wetenschappelijke gemeenschap," zegt Kees Vuik. "Het vermogen om grote datasets te verwerken en complexe simulaties uit te voeren heeft het potentieel om vakgebieden zoals bijvoorbeeld aerodynamica, klimaatmodellering en materiaalwetenschap te revolutioneren."

Fujitsu is een belangrijke leverancier van HPC-oplossingen. Krachtige computers zijn essentieel voor onderzoekers, ingenieurs en wetenschappers om simulaties, analyses en berekeningen uit te voeren met ongekende snelheid en hoge nauwkeurigheid. In dat opzicht is Fujitsu van bijzonder belang voor de TU Delft. De universiteit heeft een langdurig partnerschap met Fujitsu, versterkt door de bouw, uitbreiding en het onderhoud van de eigen supercomputer van de universiteit, DelftBlue. DelftBlue staat bekend om zijn high-performance mogelijkheden en open toegang en is daarom steeds belangrijker voor het lopende onderzoek van de universiteit.

Met de mogelijke komst van Quantum computing is er een potentieel om HPC te revolutioneren door problemen op te lossen die eerder als onberekenbaar werden beschouwd.

Kees Vuik

"Met de mogelijke komst van Quantum computing is er een potentieel om HPC te revolutioneren door problemen op te lossen die eerder als onberekenbaar werden beschouwd," voegt Vuik toe. "De implicaties voor wetenschappelijk onderzoek dat ongelooflijk complexe en langdurige berekeningen vereist zijn immens. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van medicijnen."

Vuik en Fujitsu's CTO Vivek Mahajan bespraken de directe toepassingen van quantumcomputing in HPC en verkenden strategieën om deze integratie te bereiken. Een van deze strategieën zijn nieuwe Quantum Algoritmen, ontwikkeld bij DIAM (Delft Instituut voor Toegepaste Wiskunde). Ze benadrukten het belang van samenwerking tussen academie en industrie om het volledige potentieel van deze technologie te realiseren. "De computationele eisen van veel wetenschappelijke problemen groeien steeds sneller," merkt Vuik op. "Quantumcomputing zou de sleutel kunnen zijn om deze uitdagingen aan te gaan."