Mobiel bos project wil stad samen met bewoners vergroenen

Nieuws - 24 juni 2023 - Communication

Toenemende en langdurige hitte slaat in steden extra hard toe. Bomen kunnen de omgeving met tot wel 15 graden verkoelen. Maar er wordt vaak nog te weinig rekening gehouden met hun plaatsing bij stadsontwikkeling. Het T-Roffa Lab Project in Rotterdam, dat officieel van start ging op 21 juni, wil met een mobiel bos onderzoeken hoe we steden samen met bewoners kunnen ontwikkelen en klimaatbestending maken met de plaatsing van groen.

Het is al weken warm en kurkdroog in Nederland. Toenemende en langdurige hitte slaat, als gevolg van het hitte-eiland effect, extra hard toe in steden. En dat leidt tot oncomfortabele leefomstandigheden tot zelfs gevaarlijke gezondheidssituaties.

Tot wel 15°C koeler

Bomen zijn de sleutel tot meer koelte in de stad. Op een warme, windstille dag kan een lommerrijke buurt tot wel 15°C koeler doen aanvoelen.

In bestaande wijken is het lastig om nog groen toe te voegen. En vaak wordt pas na de inrichting van stadsinfrastructuur, zoals wegen en nutsvoorzieningen, nagedacht over de beplanting van groen. Waardoor hun potentieel niet ten volle wordt benut en bomen ziek kunnen worden en zelfs sterven.

• Hoe kunnen we steden inrichten met de inzet van groen als startpunt?
  • Hoe houden we de bomen gezond?
  • Hoe betrekken we buurtbewoners bij het vergroenen?

Nieuwe dynamiek tussen bomen en bewoners

Het T-Roffa Lab Project in Rotterdam buigt zich de komende twee jaar over deze vragen. Met een mobiel bos van 38 bomen met sensoren. We brengen dit mobiele bos, waar al hitte-onderzoek mee werd gedaan bij de TU Delft, naar de mensen in de stad. Met dit bos introduceren we een nieuwe sociale dynamiek tussen bomen en bewoners. Bomen geven koelte aan bewoners. Bewoners geven ze water en houden ook hun gezondheid in te gaten.

Kick-off samen met omwonenden

De kick-off vond plaats op 21 juni. Buurtbewoners waren uitgenodigd om mee te denken over het bos. Zo gaven de kinderen elke boom een eigen naam (de namen van voetballers bleken heel populair te zijn), werd er gebrainstormd over mogelijke activiteiten die de komende twee jaar in het bos zullen plaatsvinden, en werd er gestemd over de volgende opstelling van de bomen.

Theo Peeterman (Wijkraad), Hans de Voogd (Resilient Delta Initiative), Assoc Prof René van der Velde (TU Delft | BK) en Soeniel Bahadoer (Gemeente Rotterdam) kwamen tekst en uitleg geven over het project.

De aftrap van het event overtrof onze verwachtingen. We hadden contact met zoveel burgers uit de buurt. De feedback was duidelijk: de burgers zijn erg blij met de bomen op het plein. Ze willen graag voor de bomen zorgen en betrokken worden bij het ontwerpen van nieuwe opstellingen die nieuwe sociale activiteiten mogelijk maken en buren dichter bij elkaar brengen.

― Projectcoördinator Rebecca Price

The T-Roffa Lab Project maakt deel uit van het Convergence Programma met partners Erasmus MC, Erasmus University Rotterdam en TU Delft.