Universitair hoofddocent bij IO Jun Wu ontvangt Vidi beurs

Nieuws - 29 juni 2023 - Communication

Universitair hoofddocent Computational Design and Fabrication bij TU Delft | IO Jun Wu heeft een Vidi-financiering van 800.000 euro in de wacht gesleept. Zijn onderzoek focust zich op de ruimte-tijd optimalisatie van 3D-printing.

3D-printing heeft het potentieel om producten te produceren met minder afval en energieverspilling. Het kan ook een optimalere kwaliteit leveren voor producten zoals medische implantaten tot lichtgewicht vliegtuigonderdelen. Structurele optimalisatie bij het ontwerpen van deze producten is cruciaal voor een goed resultaat. Maar nu wordt de optimale kwaliteit van ontwerpen niet behaald, omdat de onderliggende productieprocessen niet in rekening worden gebracht.

Door een tijdsdimensie toe te voegen aan de coding van 3D-productieprocessen, kan SpaceTimeOpt de structurele lay-out van het product en het productieproces live optimaliseren. Op die manier kan 3D-printing de verwachtingen inlossen.

Het basisidee achter mijn Vidi-voorstel bedacht ik in 2019 en is sindsdien een belangrijk aandachtspunt van mijn onderzoek geworden. Er liggen echt interessante en uitdagende onderzoeksvragen. De Vidi-beurs is voor mij een geweldige kans om de nieuwe onderzoekslijn naar een hoger niveau te tillen. Ik ben hier erg enthousiast over.

― Universitair hoofddocent Jun Wu

Over de NWO Vidi-financiering

Het NWO-Talentprogramma biedt persoonsgebonden financiering aan talentvolle, creatieve onderzoekers. Het financieringsinstrument maakt het mogelijk onderzoek naar eigen keuze te doen. Het Talentprogramma kent drie financieringsvormen, afgestemd op verschillende fasen in de wetenschappelijke carrière van onderzoekers. Vidi is er voor ervaren onderzoekers.