Bredere aanpak nodig om productreparatie te integreren

Nieuws - 10 oktober 2023 - Communication

White paper vier kennisinstellingen toont kansen en valkuilen bij ‘reparatie’-wetgeving

De Europese Commissie wil het makkelijker maken voor consumenten om hun producten te (laten) repareren. Goed nieuws voor het milieu. Maar er moet met veel zaken rekening worden gehouden. Tien wetenschappers van de Universiteit Leiden, TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam geven advies in een nieuwe white paper. “Een betere repareerbaarheid vereist een ontwerpaanpak die zowel het product, wetgeving, nieuwe bedrijfsmodellen als opvoeding van consumenten omvat.”

Er zijn steeds meer Europese initiatieven om het recht op reparatie wettelijk vast te leggen. Denk aan het ‘Right to Repair’-voorstel, de ‘Ecodesign Richtlijn’ en het wetsvoorstel ‘Empowering Consumers’. Maar er komt veel kijken bij reparatiewetgeving. Zowel productontwerp, juridische aspecten, bedrijfsmodellen als consumentengedrag moeten veranderen als je ‘repairability’ echt wil integreren in ons dagelijks leven. Tien wetenschappers van de Universiteit Leiden, TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam geven vanuit hun expertise advies. Hier alvast wat inzichten.

We bekijken hoe 3D-printen voor repareren voordelen kan bieden aan bedrijven.

― Bas Flipsen, TU Delft

Intellectueel eigendom van fabrikanten wordt een belangrijk discussiepunt.

René Repasi, Erasmus Universiteit Rotterdam

Meer over de white paper

De white paper is hier te downloaden een initiatief van TU Delft faculteit Industrieel Ontwerpen en het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en bevat bijdragen van:

• Conny Bakker, hoogleraar Circular and Sustainable Design, TU Delft
  • René Repasi, hoogleraar Public and Private Interests, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Alex Geert Castermans, hoogleraar Privaatrecht, Universiteit Leiden
  • Steve Kennedy, onderzoeker Business Sustainability, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Stefano Cucurachi, onderzoeker Industrial Ecology, Universiteit Leiden
  • Bas Flipsen, docent en onderzoeker Circular Product Architecture Design, TU Delft
  • Ruud Balkenende, hoogleraar Circular Product Design, TU Delft
  • Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerp voor Duurzaam Consumentengedrag, TU Delft
  • Marcel den Hollander, Lector Circulaire Maakindustrie, Hogeschool Rotterdam
  • Ellen Loots, docent Culturele Economie en Ondernemerschap, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Willem Lijmbach, R&D-manager Freudenberg Home and Cleaning Solutions
  • Bart van Straten, CEO Van Straten Medical
  • Jan van Os, Innovatie- en Duurzaamheidsmanager ATAG Nederland
  • De Consumentenbond

Meet-up

De white paper wordt 13 november 2023 gepresenteerd op de Meet-Up ‘Van wegwerpeconomie naar reparatiesamenleving’. Dit is een event van de faculteit Industrieel Ontwerpen TU Delft, het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en Techniek Nederland. Wilt u deelnemen aan deze Meet-Up, kijk voor aanmelding en programma op www.centre-for-sustainability.nl.

Voor meer informatie over de paper en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability via Ester Segers.