Fujitsu en de Technische Universiteit Delft richten nieuw quantumlaboratorium op

Nieuws - 25 januari 2024 - Communication EWI

Industrie-academie samenwerkingshub Fujitsu Advanced Computing Lab Delft aan de Technische Universiteit Delft om de ontwikkeling van geavanceerde quantumcomputertechnologieën te stimuleren.

Fujitsu en de Technische Universiteit Delft kondigden vandaag de oprichting aan van het Fujitsu Advanced Computing Lab Delft aan de Technische Universiteit Delft, een industrie-academie samenwerkingshub gewijd aan de ontwikkeling van quantumcomputertechnologieën. Deze nieuwe samenwerkingshub zal deel uitmaken van het Fujitsu Small Research Lab initiatief, dat Fujitsu-onderzoekers naar technologie-incubators bij vooraanstaande wereldwijde universiteiten stuurt om gezamenlijk onderzoek te verrichten met enkele van de top onderzoekers in hun vakgebied, inclusief professoren en de volgende generatie innovators.

Het Advanced Computing Lab zal worden opgericht bij het wereldleidende quantumtechnologie onderzoeksinstituut QuTech – een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft en de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) – en streeft naar het versnellen van R&D van diamant-spin quantumcomputing, een technologie die Fujitsu en de Technische Universiteit Delft sinds oktober 2020 gezamenlijk onderzoeken.

Daarnaast zullen de twee partners de ontwikkeling van praktische quantumtoepassingen verder bevorderen en streven naar het realiseren van innovatieve vloeistofsimulatietechnologieën die quantumcomputing toepassen op het gebied van computationele vloeistofdynamica, waar grootschalige en complexe berekeningen een voortdurende uitdaging vormen. U kunt hier meer lezen over dit onderzoek.