Kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde buurten laten kennismaken met STEM-onderwijs en beroepstrajecten

Nieuws - 13 mei 2024 - Communication EWI

In een dynamische samenwerking tussen de academische wereld en jonge geesten, begonnen 12 enthousiaste kinderen van een school in Delft onlangs aan een verrijkende reis in de Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM). Dit evenement was onderdeel van het project “Bliksemstage” van de JINC organisation.

Het Community Engagement programma van de afdeling Communicatie van de TU Delft is een samenwerkingsverband aangegaan met JINC en het Bliksemstage project is onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst. Het project heeft als doel de horizon en mogelijkheden van jonge studenten in doelgebieden te vergroten. JINC werkt samen met scholen in verschillende steden in Nederland en biedt verschillende programma's aan om ervoor te zorgen dat "je postcode niet je toekomst bepaalt". Tijdens dit outreachprogramma van een halve dag bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) werd de nieuwsgierigheid en passie voor deze cruciale disciplines aangewakkerd. Het is belangrijk om te vermelden dat de leerlingen, naast beroepen die geassocieerd worden met de onderzoeksdisciplines van de faculteit, ook de kans kregen om kennis te maken met de onderzoeksfaciliteiten en laboratoria!

De expeditie begon met een warm welkom bij de ingang van EWI, waarna de jonge bezoekers werden rondgeleid door de gebouwen van onze campus, inclusief het bezoeken van collegezalen en zelfs de HyperLoop-site. Naast de rondleiding doken de kinderen dieper in het hart van de informatica en verkenden ze het befaamde INSYGHT Lab. Hier maakten ze uit de eerste hand kennis met de wereld van de robotica, door kennis te maken met Pepper robot en andere fascinerende robots zoals NAO.

De jonge leerlingen maakten kennis met de wereld van elektrotechniek in de Tellegen Hall. Door een mix van theorie en praktijk losten ze de mysteries van elektrische circuits op, waarbij ze zich verdiepten in concepten als elektrische lading, stroom, spanning, weerstand en de transformerende kracht van piëzo-elektriciteit. Ze experimenteerden en waren getuige van de tastbare effecten van mechanische spanning op weerstand en de fascinerende wisselwerking tussen creativiteit en wetenschappelijke principes.

Dit evenement bood de jonge bezoekers de kans om een volledige ervaring van de universitaire wereld op te doen, in een zeer coole collegezaal tijdens een Lego-optimalisatiespel. De deelnemers werkten enthousiast samen in kleine groepjes om de optimale oplossing te vinden. Als onderdeel van het spel onthulde een docent de wiskundige achtergrond van het spel, waarbij hij de wegen naar optimalisatie en geavanceerde softwareoplossingen liet zien.

Toen de dag ten einde liep, vertrokken de kinderen met nieuwe kennis, eindeloze mogelijkheden en een tastbare herinnering aan hun buitengewone reis - een goodiebag met een diploma van deelname en een tot nadenken stemmende brochure getiteld "Waarom zou ik wiskunde studeren?" Jonge leerlingen stelden veel gerichte vragen en bleven tijdens alle fasen van het evenement betrokken en nieuwsgierig. Hun reacties aan het einde van de dag en vooral tijdens de interactie met de robots toonden aan dat de dag een succes was!