Vijf subsidies toegekend aan EWI-projecten door Open Education Stimulation Fund

Nieuws - 15 februari 2024 - Communication EWI

Het Open Education Stimulation Fund (OESF) 2023 heeft subsidies toegekend aan 5 projectvoorstellen van EWI-docenten en -onderzoekers. In totaal hebben 13 voorstellen van de TU Delft de subsidie ontvangen. Het OESF stimuleert medewerkers van de TU Delft om hun onderwijs te innoveren met open leermaterialen en open werkwijzen.

Hieronder volgt een korte introductie van alle gehonoreerde voorstellen en hun projectteams.   

Tom Vroegrijk, PRIME Programme Manager and Lecturer, EWI

Open, online, and subject centred practice material for fundamental courses in economics

  • Sander Renes (TBM)
  • Tom Vroegrijk (EWI)
  • Rutger van Bergem (TBM)

Dit voorstel is gericht op het betrekken van studenten bij het oplossen van wiskundige problemen binnen een economisch kader, en het vergroten van hun begrip van de ingewikkelde relatie tussen wiskunde en economie in ons eigen wiskunde- en economieonderwijs. Deze open source oefeningen zijn direct beschikbaar op een open platform, zodat ze de basis kunnen vormen voor een gemeenschap van economische docenten en studenten om de oefeningen in de loop van de tijd te ontwikkelen, uit te breiden en te verbeteren.

LEES MEER

Shirley de Wit, PhD-student, EWI

Towards Open Inclusive STEM Education

  • Shirley de Wit (EWI)
  • Jorge Martinez Castaneda (EWI) 
  • Sanne Alblas (EWI)
  • Efthimia Aivaloglou (EWU) 
  • Hanno van Keulen (AS)
  • Ajay Jagadeesh (CiTG)
  • Anandini Jayanthi (LR)
  • Isabelle El-Hajj, promovendus (LR)

Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in veel bèta- en technische wetenschappen en wiskunde. Dit wordt weerspiegeld op de TU Delft, waar 31% van de BSc- en MSc-studenten vrouw is. Deze percentages variëren per faculteit, van 57% tot 15% vrouwelijke studenten, waarbij EWI en LR de laagste percentages hebben. Het verhogen van deze aantallen zou zowel de economie als de maatschappij ten goede komen. 

Onderwijs en docenten spelen een belangrijke rol bij het gebrek aan vrouwen in bèta/technische richtingen. Dit project wil leerkrachten ondersteunen en onderwijzen over de betekenis van inclusief onderwijs, hen de middelen geven om deze kennis te implementeren en open onderwijsmiddelen en voorbeelden verzamelen die ze kunnen hergebruiken in hun eigen onderwijs. Hoewel in eerste instantie gemotiveerd door een gebrek aan vrouwen in bèta/techniek, wil dit project waar mogelijk ook andere minderheden en diversiteitsaspecten meenemen.

LEES MEER

Milos Cvetkovic, Assistant Professor, EWI 

Illuminating the Energy Transition

  • Milos Cvetkovic (EWI)
  • Aihui Fu (EWI)
  • Peter Palensky (EWI)
  • Abhigyan Singh (IO)
  • Natalia Romero (IO)

In dit project komen docenten van EWI en IO samen om een nieuwe stijl van hands-on onderwijs te ontwikkelen: de studenten leren door gebruik te maken van TU Delft's eigen Illuminator toolkit die verschillende energie-ecosystemen in de energietransitie modelleert. Deze mix van software en hardware stelt studenten in staat om te experimenteren met verschillende configuraties van energiesystemen door fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare bronnen, de netwerken te digitaliseren en de manier van interactie tussen belanghebbenden in de energiesector te veranderen door middel van bijvoorbeeld energiecoöperaties of peer-to-peer markten. Het mooiste is dat dit allemaal gebeurt waar de studenten bij zijn tijdens de colleges in een collegezaal op de campus.

LEES MEER

Bahareh Abdi, Project Leader, EWI

Enhancing Electrical Engineering Education: A Digital Twin and Interactive Manual for Dynamic Hands-On Learning

  • Bahareh Abdi (EWI)
  • Alle-Jan van der Veen (EWI)
  • Mahdi Izadkhast (EWI)
  • Ilke Ercan (EWI)
  • Serdar Asut (BK)

Het doel van dit project is om een revolutie teweeg te brengen in de leerervaring van studenten in het BSc-programma Electrical Engineering (EE) aan de TU Delft. Het project richt zich op het ontwikkelen van een digitale twin van fysieke lab hardware, geïntegreerd in een interactief Jupyter tekstboek. Deze innovatieve aanpak biedt studenten een gesimuleerde omgeving om algoritmes te testen voordat ze deze in het fysieke lab implementeren, waardoor beperkingen worden overwonnen en de toegankelijkheid wordt verbeterd.

LEES VERDER

Gosia Migut, assistant professor, EWI

Hands-on bootcamp on Research Methods for Computer Science & Artificial Intelligence

  • Gosia Migut (EWI)

Meer informatie volgt.

Open Education Stimulation Fund

Het TU Delft Open Science programma legt sterk de nadruk op de ontwikkeling van Open Education als een van de belangrijkste projectpijlers. Open onderwijs brengt onderwijsvernieuwingen samen, zoals de toenemende rol van digitale technologieën in het onderwijs, blended learning en het vergroten van de autonomie van studenten in onderwijsprocessen, en koppelt deze aan waarden als diversiteit en inclusie.